Starosta Włocławski przypomina, iż z dniem 5 września 2018 r. weszły w życie istotne zmiany w ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. 2018, poz. 992 ze zm.) w zakresie dotyczącym zbierania, przetwarzania, wytwarzania oraz magazynowania odpadów.

Zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw posiadacz odpadów, który przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy uzyskał zezwolenie na zbieranie odpadów, zezwolenie na przetwarzanie odpadów, zezwolenie na zbieranie i przetwarzanie odpadów albo pozwolenie na wytwarzanie odpadów uwzględniające zbieranie lub przetwarzanie odpadów, jest obowiązany, w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy, złożyć wniosek o zmianę posiadanej decyzji (do 4 września 2019r.). Wniosek dostępny jest na stronie internetowej Starostwa Powiatowego we Włocławku bip.powiat.włoclawski.pl (w zakładce rodzaje spraw, tryb ich załatwiania oraz wzory wniosków).

Do wniosku posiadacz odpadów dołącza:

1.      operat przeciwpożarowy, zawierający warunki ochrony przeciwpożarowej instalacji, obiektu

lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów,

2.      zaświadczenia o niekaralności, o których mowa w art. 42 ust. 3a pkt 1 i 2 ustawy o odpadach,

3.      oświadczenie o niekaralności, o którym mowa w art. 42 ust. 3a pkt 3 ustawy o odpadach,

4.      oświadczenie, że w stosunku do posiadacza odpadów będącego osobą:

a)     fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą,

b)     prawną albo jednostką organizacyjną osobowości prawnej albo wspólnika, prokurenta, członka zarządu lub członka rady nadzorczej tego posiadacza odpadów prowadzącego działalność gospodarczą jako osoba fizyczna, - w ostatnich 10 latach nie wydano na podstawie przepisów ustawy o odpadach, ostatecznej decyzji o cofnięciu zezwolenia na zbieranie odpadów, zezwolenia na przetwarzanie odpadów, zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów lub pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego zbieranie i przetwarzanie odpadów lub nie wymierzono administracyjnej kary pieniężnej o której mowa w art. 194 tej ustawy,

5.                 oświadczenie, że wspólnik, prokurent, członek zarządu lub członek rady nadzorczej posiadacza odpadów nie jest lub nie był wspólnikiem, prokurentem, członkiem rady nadzorczej lub członkiem zarządu innego przedsiębiorcy, w stosunku, do którego wydano decyzję lub wymierzono administracyjną karę pieniężną, o których mowa w pkt 4,

Składający oświadczenia jest obowiązany do zawarcia w nich klauzuli następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia".

6.                postanowienie, o którym mowa w art. 42 ust. 4c ustawy o odpadach,

7.                decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o której mowa w art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1073 i 1566 oraz z 2018 r. poz. 1496 i 1544), w przypadku gdy dla terenu, którego wniosek dotyczy, nie został uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, chyba że uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu nie jest wymagane,

Jeżeli posiadacz odpadów nie złoży wniosku spełniającego ww. wymagania w terminie wskazanym w ustawie tj. 04.09.2019 r. to zezwolenie na zbieranie odpadów, zezwolenie na przetwarzanie odpadów, zezwolenie na zbieranie i przetwarzanie odpadów albo pozwolenie na wytwarzanie odpadów, w zakresie określenia wymagań dotyczących zbierania lub przetwarzania odpadów, wygasa.