ZARZĄDZENIE  NR  34.2016

WÓJTA GMINY BARUCHOWO

z dnia 30 września 2016 roku

 

w sprawie: ustalenia  zakresu   działania  w   dziedzinie  obronności  państwa w czasie pokoju dla referatów i stanowisk pracy w Urzędzie Gminy oraz dla kierowników podległych jednostek organizacyjnych.

 

          Na podstawie Zarządzenia Nr 65/05 Wojewody Kujawsko- Pomorskiego z dnia 5 kwietnia 2005 roku w sprawie ustalenia ramowego zakresu działania w dziedzinie obronności państwa w czasie pokoju dla organów samorządu terytorialnego, kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich, przedsiębiorców i kierowników innych jednostek organizacyjnych oraz władz organizacji społecznych zarządza się, co następuje:

 

 

     §  1.1. W związku ze zmianami organizacyjnymi Urzędu ustala się nowe ramowe zakresy działania w dziedzinie obronności państwa w czasie pokoju dla:

 

    1) organu samorządu terytorialnego – referatów i pracowników Urzędu  Gminy w załączniku Nr 1 do zarządzenia;

          2) kierowników podległych jednostek organizacyjnych, w załączniku Nr 2 do zarządzenia.

 

           2.  Zakres działania zawiera przedsięwzięcia i czynności w dziedzinie obronności państwa wspólne dla kierowników podległych jednostek organizacyjnych,  kierowników referatów Urzędu Gminy (pracowników Urzędu),  a także zadania wykonywane w ramach przygotowań obronnych państwa w odniesieniu do zadań własnych wykonywanych w danej komórce organizacyjnej na danym stanowisku pracy i stosownie do kompetencji określonych   w obowiązujących ustawach i rozporządzeniach wydanych na ich podstawie.

 

     § 2. Kierownicy podległych jednostek organizacyjnych, kierownicy referatów  i pracownicy Urzędu – zgodnie z właściwością rzeczową, wykonują przedsięwzięcia i czynności w zakresie obronności państwa w czasie pokoju powierzone i zlecone Wójtowi jako organowi  gminy w przedmiocie organizowania i wykonywania zadań w tym zakresie.

 

     §  3. Kierownicy jednostek organizacyjnych, kierownicy referatów i pracownicy Urzędu  w toku realizacji przedsięwzięć i czynności związanych z organizowaniem wykonywania zadań  w zakresie obronności państwa zobowiązani są do uwzględniania zasad, trybu oraz terminów wynikających z obowiązujących przepisów normatywnych i ustalonych przez organy gminy, uprawnione jednocześnie do sprawowania nadzoru i kontroli.

 

     § 4. Opracowanie w zakresie ustalenia zadań dla jednostek organizacyjnych
i pracowników Urzędu powierzam Sekretarzowi Gminy którego zobowiązuję do sprawowania kontroli i nadzoru w procesie wykonawstwa nakazanych zadań obronnych, obrony cywilnej, ochrony ludności, zarządzania i reagowania kryzysowego.

 

     §   5.   Bezpośredni nadzór i kontrolę wykonywania zadań i czynności w zakresie obronności państwa sprawują:

 

            1) wyznaczony przez Wójta – Sekretarz Gminy;

            2) organy upoważnione przez Wojewodę Kujawsko- Pomorskiego;

            3) inne upoważnione organy zewnętrzne.

 

     § 6. Koordynację wykonywania zadań wynikających z zakresu działania powierza się sekretarzowi, we współpracy z podinspektorem ds.  kadr i podinspektorem ds. obronnych i straży, których czynię odpowiedzialnymi za aktualizację nałożonych zadań w dziedzinie obronności państwa, ustalonych w trybie ustaw i rozporządzeń wykonawczych i zaistniałych zmian organizacyjnych.

 

     §  7.1. Sekretarz Gminy w terminie do  końca listopada 2016r. spowoduje, że pracownicy i kierownicy podległych jednostek organizacyjnych  zostaną zapoznani z przypisanymi im zadaniami. 

      2. Fakt powierzenia zadań winien zostać utrwalony w formie pisemnej (aneks do zakresu zadań z potwierdzeniem przyjęcia ich do wiadomości wpięty do akt osobowych) za co odpowiedzialną czynię podinspektora ds. kadr.

 

      § 8. Traci moc Zarządzenie Nr 10.05 Wójta Gminy Baruchowo z dnia 14 września  2005 roku w sprawie zakresów działania referatów oraz samodzielnych stanowisk pracy w dziedzinie obronności państwa w czasie pokoju.  

 

       §   9.   Nadzór nad realizacją zarządzenia powierzam Sekretarzowi Gminy.

 

       §  10.  Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

 

 

Załącznik Nr 2 do Zarządzenia Wójta

Gminy Baruchowo Nr 34.2015

 

 

ZAKRES  DZIAŁANIA W DZIEDZINIE OBRONNOŚCI PAŃSTWA W CZASIE POKOJU  DLA PODLEGŁYCH JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH

 

I. Przedsięwzięcia wspólne

Kierownicy podległych jednostek organizacyjnych wykonują przedsięwzięcia i czynności  w dziedzinie obronności państwa w czasie pokoju w zakresie ustalonym przez Wójta w ramach powszechnego obowiązku obrony, a w szczególności:

1.   W zakresie współdziałania:

1) współdziałają z organami administracji publicznej oraz kierownikami innych jednostek organizacyjnych w procesie realizacji zadań obronnych mających na celu zapewnienie optymalnych warunków do ich realizacji i obejmującymi:

    a) wymianę doświadczeń i informacji dotyczących planowania i realizacji zadań obronnych,

    b) uzgadnianie działań dotyczących planowania i realizacji zadań obronnych realizowanych

        na tym samym szczeblu decyzyjnym,

    c) inicjowanie i podejmowanie współpracy o charakterze regionalnym,

    d) integrowanie wysiłków i współpracy w zakresie wykorzystania bazy materiałowej,

        usługowej i szkoleniowej.

2) współuczestniczą w realizacji zadań dotyczących:

     a) zabezpieczenia potrzeb sił zbrojnych,

     b) wsparcia państwa gospodarza HNS /Host Nation Support/ udzielanego siłom

         sojuszniczym – stacjonującym lub przemieszczającym się na obszarze województwa

         /gminy/ w czasie pokoju, zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny,

     c) zabezpieczenie sił i środków niezbędnych do zapewnienia procesu koordynacji

         i kierowania działaniami o charakterze obronnym w warunkach wprowadzenia na terenie

         województwa jednego z ustawowych stanów nadzwyczajnych.

2.            W zakresie spraw ogólnoobronnych:

        1) opracowują i utrzymują w stałej aktualności plany i dokumenty mające wpływ na realizację zadań obronnych w czasie pokoju, podczas osiągania wyższych stanów gotowości obronnej państwa i w czasie wojny.

         2) realizują nałożone zadania w zakresie:

  a) planowania operacyjnego, obejmujące przedsięwzięcia planistyczne, dotyczące

      w szczególności funkcjonowania zakładu, szkoły w warunkach zewnętrznego

      zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,

            b) szkolenia obronnego kadry kierowniczej i pracowników.

        3) podejmują czynności związane z nadzorem i kontrolą terminowego i prawidłowego   wykonywania zadań obronnych,

       4) opracowują analizy i sprawozdania z wykonania zadań w zakresie obronności na zasadach i trybie ustalonym w Wytycznych Wójta Gminy Baruchowo w sprawie planowania, organizacji i realizacji zadań obronnych, ochrony ludności oraz z zakresu zarządzania i reagowania kryzysowego i w kalendarzowych planach /obronnych, ochrony ludności, zarządzania  i reagowania kryzysowego / na dany rok kalendarzowy,

              5) wykonują inne zadania obronne wynikające z otrzymywanych decyzji, zarządzeń oraz wytycznych ustalonych przez Wojewodę Kujawsko-Pomorskiego, Wójta – Szefa Obrony Cywilnej Gminy oraz Dyrektorów Wydziałów Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy.

 

3.      W zakresie zagadnień gospodarczo-obronnych:

      1) współuczestniczą w opracowaniu “Wojewódzkiego Programu Mobilizacji Gospodarki” oraz “Wojewódzkiego Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych”,

      2) planują przedsięwzięcia w zakresie ochrony załóg zakładów i ludności przed skutkami  oddziaływania czynników rażenia,

      3) organizują i tworzą systemy ostrzegania i powiadamiania o zagrożeniach oraz usuwania ich skutków,

     4)  realizują zadania dotyczące w szczególności:

 a) zaspokajania potrzeb sił zbrojnych i innych jednostek nadrzędnych realizujących zadania w zakresie obronności,

 b) przedsięwzięć wynikających z obowiązków państwa gospodarza związanych z udzielaniem wsparcia przebywającym na obszarze województwa /gminy /  wojskom sojuszniczym.

4.   W zakresie ochrony ludności:

1)      współdziałają z organami administracji publicznej i organem administracji samorządowej, kierownikami innych jednostek organizacyjnych przy opracowywaniu  i aktualizowaniu planów obrony cywilnej oraz innych dokumentów dotyczących przygotowania i działania Obrony Cywilnej,

      2) opracowują i utrzymują w stałej aktualności:

           a) specjalistyczne plany zapewniające realizacje zadań zawartych w planie obrony

     cywilnej  zakładu,

   b) plan ewakuacji załóg, stosownie do przyjętych zagrożeń,

   c) plany przygotowania budowli ochronnych dla załóg i ludności /ukryć/, współdziałają  w wykonywaniu zadań obronnych i Obrony Cywilnej z innymi jednostkami w przypadkach nakazanych do wydzielenia sił i środków celem organizacji formacji OC oraz innych zadań określonych odrębnymi przepisami,

3)      prowadzą działalność popularyzacyjną w zakresie obrony cywilnej wśród  pracowników  i uczniów,

4)      przygotowują i zapewniają:

  a) możliwości ukrycia załóg zakładów pracy,

               b) przygotowują plany związane z zapewnieniem dostaw wody pitnej dla załóg

                   zakładów pracy oraz wody dla urządzeń specjalnych do likwidacji skażeń, celów

                   przeciwpożarowych oraz dla całej ludności gminy,

               c) organizują i nadzorują szkolenia i ćwiczenia z zakresu obrony cywilnej

                   i powszechnej samoobrony,

              d) realizują pozostałe przedsięwzięcia, czynności i zadania w zakresie obrony cywilnej,

                  ochrony ludności, zarządzania i reagowania kryzysowego ustalone przez Szefa

                  Obrony Cywilnej  Gminy.

5.  W zakresie polityki informacyjnej:

1)         ustalają priorytety w zakresie przekazywania informacji i decyzji dla załóg zakładów,

2)       gromadzą, analizują i przechowują informacje dotyczące obronności,

3)     współpracują z organem samorządu lokalnego w zakresie organizacji informowania, ostrzegania i powiadamiania o zdarzeniach, a także podjętych decyzjach dotyczących spraw obronnych.

 

6.            W zakresie polityki kadrowej, funkcjonowania i organizowania pracy zakładów:

 

1)      prowadzą odpowiednią politykę kadrową w zakresie obsady stanowisk lub powierzenia /przypisania/ konkretnej osobie realizację zadań obronnych zakładu, zapewniających przygotowanie oraz sprawne funkcjonowanie systemu kierowania,

 

2)      planują i zapewniają na okres zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa  i wojny odpowiednią obsadę kadrową zakładu z podległych pracowników w celu prawidłowej realizacji nakazanych zadań obronnych,

 

3)      zawiadamiają wojskowych komendantów uzupełnień o pracownikach podlegających obowiązkowi czynnej służby wojskowej, którzy:

a) posiadają nadany: przydział mobilizacyjny, pracowniczy przydział mobilizacyjny lub  przydział organizacyjno-mobilizacyjny,

   b) zostali przeznaczeni do wykonywania świadczeń na rzecz obrony, których   świadczeniobiorcą są Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej,

   c) są poborowymi i dotychczas nie stawali do poboru, jeżeli w danym roku kalendarzowym kończą co najmniej dwadzieścia cztery lat życia,

4)      prowadzą sprawy związane z reklamowaniem żołnierzy rezerwy od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,

5)      realizują świadczenia osobiste i rzeczowe na rzecz obrony kraju nałożone na zakład  w formie decyzji administracyjnej,

6)      organizują ewakuację pracowników zakładu w sytuacjach występowania zagrożeń,

7)       organizują system powiadamiania kadry kierowniczej i pracowników zakładu na okres zewnętrznego i wewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa, na czas wojny oraz w przypadku wystąpienia działań terrorystycznych.

 

7.      W zakresie organizacyjno-prawnym:

1)      wydają akty normatywno - prawne zgodnie z obowiązującym stanem prawnym koordynujące w zakładzie realizację zadań w zakresie obronności i bezpieczeństwa publicznego,

2)      zawierają umowy i porozumienia dotyczące realizacji zadań obronnych, w tym umowy wynikające z pełnienia funkcji państwa gospodarza (HNS).

 

8.      W zakresie spraw finansowych:

1)      planują środki finansowe niezbędne na pokrycie planowanych zadań obronnych i obrony cywilnej, w tym ochrony ludności, zarządzania i reagowania kryzysowego,

2)      prowadzą sprawy wynikające z refundacji wydatków obronnych pokrywanych przez Wojewodę,

3)      prowadzą ewidencję wartości gromadzonego przez zakład sprzętu obronnego i wyposażenia obrony cywilnej / w przypadku jego posiadania/.

 

 9.   W zakresie ochrony informacji niejawnych:

1)      współdziałają z właściwymi jednostkami i komórkami organizacyjnymi służb ochrony państwa i pełnomocnikiem d/s ochrony informacji niejawnych Urzędu  Gminy w zakresie realizacji zadań obronnych,

2)      przygotowują procedury w przypadku wprowadzenia stanów nadzwyczajnych      

 w zakresie:

a) egzekwowania dodatkowych obostrzeń dotyczących ochrony informacji niejawnych,

b) zabezpieczenia posiadanego sprzętu łączności, systemów informatycznych oraz urządzeń poligraficznych.

 

II. Przedsięwzięcia i czynności dla poszczególnych instytucji i  zakładów.

Obok zadań i czynności wspólnych wymienionych w dziale I dyrektorzy i kierownicy podległych jednostek organizacyjnych w dziedzinie obronności państwa w czasie pokoju planują i realizują przedsięwzięcia obronne z uwzględnieniem profilu działania zakładu /prowadzonej działalności zgodnie z przyjętym statutem i regulaminem organizacyjnym/, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzeń i wytycznych organu szczebla samorządowego – Wójta – Szefa Obrony Cywilnej Gminy, w szczególności:

a) realizują ustalenia zgodnie z kompetencjami zawartymi w gminnej siatce bezpieczeństwa -  dotyczy wszystkich podmiotów /zakładów/,

b) zapewniają doradztwo dla Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego i wspierają działania instytucji wiodących w działaniach ratowniczych – dotyczy wszystkich podmiotów /zakładów/,

 

ponadto realizują zadania:

 

KIEROWNIK  GMINNEGO  OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ

a)     opracowuje planu przygotowań publicznej i niepublicznej służby zdrowia na potrzeby obronne Państwa,

b)    planuje, koordynuje i realizuje zadań dotyczących przygotowania oraz wykorzystania publicznej i niepublicznej służby zdrowia na potrzeby obronne, w szczególności w zakresie:

§  działania lecznictwa otwartego,

§  określenia minimalnych norm i wskaźników zatrudnienia w zakładach opieki zdrowotnej,

§  postępowania w przypadku wystąpienia zdarzenia radiacyjnego,

§  zabezpieczenia sanitarno-epidemiologicznego,

§  prowadzenia ewidencji i sprawozdawczości medycznej w warunkach masowych strat;

c)    realizuje  szkolenia specjalistyczne z personelem medycznym przygotowując go do działań w sytuacjach zagrożenia kryzysowego i wojny,

d)    współpracuje z jednostkami ochrony zdrowia na terenie gminy w zakresie przygotowań obronnych  i gotowości do działań w sytuacjach nadzwyczajnych,

e) tworzy warunki organizacyjne funkcjonowania pomocy społecznej w warunkach nadzwyczajnych,

f) koordynuje w przygotowanie  zastępczych Domów Pomocy Społecznej  w razie wystąpienia nadzwyczajnych zagrożeń ludzi  i środowiska oraz na czas wprowadzenia stanu klęski żywiołowej, stanu wyjątkowego, a także na okres zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa (kryzysu polityczno-militarnego) i wojny,

g) prowadzi bazę danych o szpitalach, ośrodkach zdrowia, transporcie i wolontariacie medycznym, instytucjach i organizacjach zaplanowanych do dostarczenia niezbędnych środków i artykułów dla poszkodowanej ludności na terenie gminy - możliwych do wykorzystania w czasie prowadzenia akcji ratowniczych lub sytuacji kryzysowych,

h) typuje  obiekty możliwe  do wykorzystania doraźnego przez organizacje pomocy     społecznej w  sytuacjach  kryzysowych, koordynuje zaopatrzenie ośrodka pomocy społecznej w żywność, artykuły sanitarne, wodę, odzież, artykuły pierwszej pomocy medycznej, pościeli, itp. jako uzupełnienie zasobów;

i) organizuje działalność w dziedzinie opieki i pomocy społecznej w sytuacjach kryzysowych, doraźnego zabezpieczenia pomieszczeń i zaopatrzenia dla poszkodowanej ludności, zabezpieczają wolontariuszy do działalności charytatywnej oraz udzielają doraźnej pomocy w pochówku zmarłych,

j) organizuje zbieranie i rozdzielnictwo darów dla najbardziej poszkodowanej ludności podległego terenu.

k) opracowuje i aktualizują plany i dokumentacje z zakresu spraw obronnych i obrony cywilnej,

l) organizuje szkolenia obronne dla pracowników i uczestniczy w szkoleniach na szczeblu gminy i powiatu,

 

PREZES  ZAKŁADU  USŁUG  KOMUNALNYCH  I  MECHANIZACJI  ROLNICTWA       

                             

a) opracowuje i aktualizuje plany zapewniające funkcjonowanie publicznych ujęć wody pitnej w warunkach specjalnych oraz przygotowuje ujęcia awaryjne,  a także ich ochronę przed skażeniami i zakażeniami.

b) wyposażanie urządzenia wodno - kanalizacyjnych w agregaty prądotwórcze w  celu zabezpieczenia ich funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny w przypadku braku energii elektrycznej z sieci ogólnodostępnej

c) zapewnienie dostaw wody pitnej dla ludności i wyznaczonych zakładów przemysłu spożywczego oraz wody dla urządzeń specjalnych do likwidacji skażeń i do celów przeciwpożarowych,

e) przygotowuje transport samochodowy, sprzęt, maszyny i urządzenia będących  w dyspozycji zakładu na potrzeby realizacji zadań obronnych,

   f) opracowują i aktualizują plany i dokumentacje z zakresu spraw obronnych i obrony    cywilnej,

   g) organizują szkolenia obronne dla pracowników i uczestniczy w szkoleniach na szczeblu

          gminy i powiatu,

    h) planuje zasady organizacji i funkcjonowania  zakładu w warunkach zewnętrznego

          zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.

 

DYREKTOR ZESPOŁU SZKÓŁ

 

a)  opracowuje plany i inne dokumenty określające formy i zasady  funkcjonowania  placówek  oświatowo - wychowawczych w gminie na wypadek wprowadzenia stanów nadzwyczajnych,

b) dokonuje analizy potrzeb kadrowych pod kątem prowadzenia działalności dydaktyczno-wychowawczej przewidzianej do realizacji w okresie zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny,

c) sprawuje nadzór nad przygotowaniami obronnymi szkół i innych placówek oświatowych do funkcjonowania w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa    i w czasie wojny,

d)   bilansuje potrzeby w sferze oświaty i wychowania oraz możliwości ich  zaspokojenia, wynikające z analizy zagrożeń prognozowanych na obszarze gminy,

       e) określa zasady funkcjonowania  szkół   w warunkach kryzysu polityczno-militarnego i wojny, zasady kształcenia i wychowania, a także opieki nad dziećmi i młodzieżą w warunkach wydłużonego czasu pracy rodziców,    

     f) planuje przedsięwzięcia związane z zawieszeniem działalności szkół i innych            placówek oświatowo - wychowawczych,

     g) planuje  na wypadek na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych  organizację zastępczej sieci szkół,

h) dostosowuje plany zajęć edukacyjnych i wychowawczych do potrzeb adekwatnych do zagrożeń,

i) realizuje  przedsięwzięcia  zapewniających przekazanie obiektów na cele obronne     oraz przyjęcia obiektów przekazywanych do wykorzystania w systemie oświaty i wychowania,

j) planuje zasady organizacji i funkcjonowania  w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny bibliotek publicznych i ośrodków kulturalno – oświatowych,

k) planuje  wykorzystanie obiektów sportowych w celu tymczasowego rozmieszczenia   i zakwaterowania ludności na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych,

l) opracowuje i aktualizują plany i dokumentacje z zakresu spraw obronnych i obrony cywilnej,

m)  organizuje szkolenia obronne dla pracowników i uczestniczy w szkoleniach na szczeblu gminy i powiatu.

 

KIEROWNIK  GMINNEGO OŚRODKA KULTURY SPORTU i REKREACJI

a) opracowuje plany i inne dokumenty określające formy i zasady  funkcjonowania  placówki  na wypadek wprowadzenia stanów nadzwyczajnych,

b) sprawuje nadzór nad przygotowaniami obronnymi GOKS i R do funkcjonowania   w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,

c) określa zasady funkcjonowania GOKS i R  w warunkach kryzysu polityczno-militarnego i wojny,

d)  planuje  przedsięwzięcia związane z zawieszeniem działalności,

e)  realizuje  przedsięwzięcia  zapewniających przekazanie obiektów na cele obronne,

f)  planuje zasady organizacji i funkcjonowania GOKS i R w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,

g) planuje wykorzystanie obiektów sportowych w celu tymczasowego rozmieszczenia   i zakwaterowania ewakuowanej  ludności na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych,

h) opracowuje i aktualizują plany i dokumentacje z zakresu spraw obronnych i obrony cywilnej,

i) organizuje szkolenie obronne dla pracowników i uczestniczy w szkoleniach na szczeblu gminy i powiatu.

 

 

 

Wójt

                                                                                                          inż. Stanisław Sadowski