Baruchowo, 2011.03.24
IBR.6233.3.2011
DECYZJA
ZEZWOLENIE NA PROWADZENIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ W ZAKRESIE ODBIERANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH OD WŁAŚCICIELI NIERUCHOMOŚCI
Na podstawie art. 104 §1 i art. 107 §1 i §4 ustawy z 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) oraz art. 7 ust. 1 pkt. 1 i ust. 6 oraz art. 9 ust. 1, 1a, 1b i 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 z późn. zm.) a także § 1 Zarządzenia NR 7/-6 Wójta Gminy Baruchowo z dnia 25 maja 2006r. w sprawie określenia wymagań jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o udzielenie zezwoleniana prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, ochrony przed bezdomnymi zwierzętami, a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i ich części, na wniosek Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mechanizacji Rolnictwa Spółka z o. o. w Baruchowie z dnia 22.04.2011r.,
Wójt Gminy Baruchowo
Udziela Zezwolenia:
Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mechanizacji Rolnictwa Spółka z o. o. w Baruchowie, na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu gminy Baruchowo
na następujących warunkach:
1. Przedmiot, obszar działalności objętej zezwoleniem: Zakład Gospodarki Komunalnej i Mechanizacji Rolnictwa Spółka z o. o. w Baruchowie prowadzi działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na obszarze gminy Baruchowo.
2. Termin podjęcia działalności: 24.03.2011rok.
3. Wymagania w zakresie jakości usług objętych zezwoleniem: Usługi należy wykonywać z zachowaniem najwyższych jakościowo osiągnięć techniki, w szczególności nie powodując zmieszania segregowanych odpadów oraz nie zanieczyszczając środowiska podczas odbioru odpadów, bez zagrożenia dla zdrowia ludzkiego oraz bez stosowania procesów lub metod, które mogą być szkodliwe dla środowiska.
4. Niezbędne zabiegi z zakresu ochrony środowiska i ochrony sanitarnej wymagane po zakończeniu działalności objętej zezwoleniem: Po zakończeniu działalności objętej zezwoleniem należy wykonać następujące zabiegi z zakresu ochrony środowiska i ochrony sanitarnej:
a) usunąć poprzez unieszkodliwienie lub odzysk wszystkie odpady magazynowane na terenie nieruchomości, na której prowadzona będzie działalność,
b) obmyć oraz dokonać dezynsekcji oraz dezynfekcji wszystkich pojazdów oraz pomieszczeń i sprzętu służących do prowadzonej działalności,
5. Inne wymagania szczególne wynikające z odrębnych przepisów, w tym wymagania dotyczące standardu sanitarnego wykonywania usług, ochrony środowiska i obowiązku prowadzenia odpowiedniej dokumentacji działalności objętej zezwoleniem:
Przedsiębiorca obowiązany jest przestrzegać przepisów prawa w zakresie prowadzonej działalności, a w szczególności - ustawy Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach, ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz przepisów wykonawczych do tych aktów prawnych. Przedsiębiorca obowiązany jest również przestrzegać przepisów sanitarnych w tym zakresie.
Powyższe przedsiębiorca jest zobowiązany realizować poprzez:
a) podmiot uprawniony w zakresie standardu sanitarnego, przedsiębiorca jest zobowiązany do wykonywania usług w sposób przewidziany zapisami Regulaminu utrzymania czystości i porządku w Gminie Baruchowo (Dz. U. Woj. Kuj. - Pom. z dnia 14 stycznia 2011r. Nr 5, poz. 37),
b) realizacja usług transportu odpadów niebezpiecznych powinna odbywać się w sposób zgodny z przepisami rozporządzenia ministra infrastruktury z 19 grudnia 2002 r. w sprawie zakresu i sposobu stosowania przepisów o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych do transportu odpadów niebezpiecznych (Dz. U. z 2002r., Nr 236, poz. 1986),
c) prowadzenie wymaganej ewidencji odpadów (karty przekazania odpadów),
d) prowadzenie rejestru umów na odbiór odpadów.
6. Rodzaje odpadów komunalnych odbieranych od właścicieli nieruchomości:
Zakład Gospodarki Komunalnej i Mechanizacji Rolnictwa Spółka z o.o. w Baruchowie, obowiązane jest odbierać następujące rodzaje odpadów komunalnych od właściciel nieruchomości:
a) niesegregowane odpady komunalne, w tym powstające w gospodarstwach domowych - 200301,
b) wszystkie selektywnie zbierane rodzaje odpadów komunalnych – zgodnie z Regulaminem utrzymania czystości i porządku w Gminie Baruchowo oraz art. 8 ust. 2b ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w tym:
- odpady komunalne ulegające biodegradacj – 200108, 200201,
- odpady wielkogabarytowe – 200307,
- odpady z remontów – 170101, 170102, 170103, 170107, 170180, 170182, 170201, 170202, 170203, 170380, 170604,
- zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny – 200135, 200136,
- zużyte baterie przenośne oraz akumulatory przenośne – 200133, 200134.
7. Sposób postępowania z poszczególnymi rodzajami odpadów komunalnych:
a) niesegregowane odpady komunalne, w tym powstające w gospodarstwach domowych należy unieszkodliwić poprzez przekazanie do segregacji i składowania do Regionalnego Zakładu Utylizacji Odpadów Komunalnych w Machnaczu,
b) odpady komunalne ulegające biodegradacji należy – według poniższej kolejności:
- poddawać odzyskowi w Regionalnym Zakładzie Utylizacji Odpadów Komunalnych w Machnaczu za pomocą procesu R3 polegającym na biologicznym przetwarzaniu czystych odpadów organicznych w komposterze,
- poddawać procesowi unieszkodliwiania w Regionalnym Zakładzie Utylizacji Odpadów Komunalnych w Machnaczu za pomocą procesu D8 polegającym na biologicznym przekształcaniu odpadów w pryzmie energetycznej,
c) odpady niebezpieczne występujące w odpadach komunalnych przekazywać do odzysku lub unieszkodliwiania – do Regionalnego Zakładu Utylizacji Odpadów Komunalnych w Machnaczu, gdzie są selektywnie magazynowane w pojemnikach zbiorczych przystosowanych do gromadzenia odpadów niebezpiecznych.
d) odpady wielkogabarytowe przekazywać do Regionalnego Zakładu Utylizacji Odpadów Komunalnych w Machnaczu, gdzie poddawane są odzyskowi w wyniku ręcznej segregacji,
e) odpady z remontów po dostarczeniu do Regionalnego Zakładu Utylizacji Odpadów Komunalnych w Machnaczu zostaną poddane procesowi odzysku – R14. Odzysk odpadów polega na wykorzystaniu odpadów do wykonywania warstw izolacyjnych na kwaterach składowiska, do budowy obwałowań składowiska i do zabezpieczenia ścian bocznych składowiska odpadów, a także do budowy tymczasowych dróg dojazdowych na składowisko odpadów,
f) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny również podlega odzyskowi lub unieszkodliwieniu – zgodnie z przepisami prawa w tym zakresie,
g) zużyte baterie przenośne oraz zużyte akumulatory przenośne – 200133*, 200134 po dostarczeniu do RZUOK są selektywnie magazynowane w pojemnikach zbiorczych przystosowanych do gromadzenia odpadów niebezpiecznych i po zgromadzeniu odpowiednie ilości przekazywane są następnemu posiadaczowi celem odzysku lub unieszkodliwienia,
8. Dopuszczalny do składowania poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji:
Maksymalna ilość odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych na składowiska odpadów zgodnie z wyżej wymienionym regulaminem nie może wynosić:
- w 2010r. więcej niż 75%;
- w 2013r. więcej niż 50%;
- w 2020r. więcej niż 35%;
masy tych odpadów wytworzonych w 1995r.
9. Sposób realizacji obowiązku ograniczenia masy odpadów ulegających biodegradacji:
Obowiązek ograniczenia masy odpadów ulegających biodegradacji składowanych na składowisku odpadów należy realizować w następujący sposób:
- czyste odpady organiczne będą poddawana odzyskowi za pomocą procesu R3 polegającego na biologicznym przekształceniu odpadów w biostabilizatorze - komposterze,
- zanieczyszczone odpady organiczne poddawane będą unieszkodliwianiu za pomocą procesu D8 polegającym na biologicznym przekształcaniu odpadów w pryzmie energetycznej.
10. Miejsca odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zapewnić zgodnie z art. 9 ust. 1, 2, 3 i 4 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach i zgodnie z zapisami planów gospodarki odpadami, które zostały podane w pkt. 7 decyzji.
11. Zezwolenie wydaje się na okres 10 lat, licząc od dnia doręczenia decyzji.
Uzasadnienie
Decyzja nie wymaga uzasadnienia, ponieważ – zgodnie z art. 107 § 4 k.p.a. – uwzględnia w całości wniosek strony. Na podstawie art. 127 §1 i 2, art.129 §1 i 2 w związku z art. 17 pkt. 1 kodeksu postępowania administracyjnego, od niniejszej decyzji służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Włocławku, za pośrednictwem Wójta Gminy Baruchowo, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Wójt
inż. Stanisław Sadowski
Otrzymują:
1) Zakład Gospodarki Komunalnej i Mechanizacji Rolnictwa Spółka z o. o. w Baruchowie
2) a/a
Pouczenie:
1) Zgodnie z art. 8 ust. 2b ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 z późn. zm.) przedsiębiorca posiadający zezwolenie na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, obejmujące niesegregowane odpady komunalne, jest obowiązany również do odbierania wszystkich selektywnie zbieranych rodzajów odpadów komunalnych, w tym powstających w gospodarstwach domowych odpadów wielkogabarytowych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, zużytych baterii przenośnych i zużytych akumulatorów przenośnych oraz odpadów z remontów.
2) Zgodnie z art. 9a ust. 1 ww. ustawy prowadzący działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości jest obowiązany w terminie do 15 dnia po upływie każdego miesiąca sporządzić i przekazać Wójtowi Gminy Baruchowo wykaz właścicieli nieruchomości, z którymi w poprzednim miesiącu zawarł umowy na odbieranie odpadów komunalnych oraz wykaz właścicieli nieruchomości, z którymi w poprzednim miesiącu umowy uległy rozwiązaniu lub wygasły;
wykaz zawiera imię i nazwisko lub nazwę oraz adres właściciela nieruchomości oraz adres nieruchomości i terminy zawarcia lub rozwiązania umów.
3) Zgodnie z ust. 2 ww. art. 9a prowadzący działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości jest obowiązany do sporządzania i przekazywania Wójtowi Gminy Baruchowo, informacji dotyczącej:
a) masy poszczególnych rodzajów odebranych odpadów komunalnych lub ilości i rodzaju nieczystości ciekłych z obszaru gminy w terminie do końca pierwszego kwartału za poprzedni rok kalendarzowy;
b) sposobów zagospodarowania poszczególnych rodzajów odebranych odpadów komunalnych;
c) masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji składowanych na składowisku odpadów;
d) masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji nie składowanych na składowiskach odpadów i sposobów lub sposobu ich zagospodarowania.
4) Przedsiębiorca jest zobowiązany niezwłocznie zgłaszać wójtowi wszelkie zmiany danych określonych w zezwoleniu (art. 8a ust. 2 ww. ustawy).
5) Wójt jest uprawniony do kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy w zakresie zgodności wykonanej działalnościz udzielonym zezwoleniem (art. 8b ust. 1 ww. ustawy).
6) Zezwolenie może być cofnięte w części lub w całości, bez odszkodowania, jeżeli uprawniony niniejszym zezwoleniem pomimo wezwania nadal nie zachowuje określonych warunków (art. 9 ust. 2 ww. ustawy).
7) Cofniecie zezwolenia nie zwalnia uprawnionego przedsiębiorcy z wykonania obowiązków określonych w zezwoleniu, dotyczących wymagań sanitarnych i ochrony środowiska (art. 9 ust. 3 ww. ustawy).