Baruchowo dn. 27.08.2020r.

IBR.602.1.2020

 

OBWIESZCZENIE

o odstąpieniu od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania
na środowisko dla dokumentu pn.
Program Ochrony Środowiska dla Gminy Baruchowo na lata 2020-2023 z perspektywą do roku 2027

Na podstawie art. 48 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania
na środowisko
(Dz. U. 2020 poz. 283 z późn. zm.), Wójt Gminy Baruchowo, podaje do publicznej wiadomości informację o odstąpieniu od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania
na środowisko dla „Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Baruchowo na lata 2020-2023 z perspektywą do roku 2027”.

Zgodnie z zapisem w art. 48 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r., o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz  o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2020 r., poz. 283  z późn. zm.), organy inspekcji sanitarnej uczestniczą w uzgadnianiu odstąpienia od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania
na środowisko projektów dokumentów, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy. Organ administracji opracowujący projekt programu może po uzgodnieniu z właściwymi organami, o których mowa w art. 57 i 58 ww. ustawy, odstąpić od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania
na środowisko, jeżeli uzna, że realizacja postanowień danego dokumentu nie spowoduje znaczącego oddziaływania na środowisko. Odstąpienie od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko może dotyczyć wyłącznie projektów dokumentów stanowiących niewielkie modyfikacje w ustaleniach przyjętych już dokumentów lub projektów dokumentów dotyczących obszarów w granicach jednej gminy.

Przedmiotowy dokument należy do grupy projektów innych niż wymienione w art. 46 ust. 1 i 2 ww. ustawy, gdyż „nie wyznacza ram dla późniejszej realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko”. W związku z powyższym uzgodnienia, co do ewentualnej potrzeby przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla przekazanego projektu dokumentu należy dokonać z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska.

Zgodnie z art. 47 oraz w związku z art. 57 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. 2020 poz. 283 z późn. zm.), wystąpiono do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy z wnioskiem o ustalenie braku potrzeby przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla „Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Baruchowo na lata 2020-2023 z perspektywą do roku 2027”. W piśmie z dnia 17.08.2020 r. (znak WOO.410.229.2020.AT) Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy, uzgodnił odstąpienie od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania
na środowisko dla projektu dokumentu.

Ponadto na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 27.04.2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. 2020 poz. 1219) oraz art. 39 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. 2020 poz. 283 z późn. zm.), Wójt Gminy Baruchowo zawiadomił o opracowaniu i wyłożeniu do publicznego wglądu na okres 21 dni projektu „Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Baruchowo na lata 2020-2023 z perspektywą do roku 2027”. Program Ochrony Środowiska był wyłożony do publicznego wglądu w w siedzibie Urzędu Gminy Baruchowo, Baruchowo 54, 87-821 Baruchowo oraz Biuletynie Informacji Publicznej. Dokument został wyłożony na 21
do wglądu publicznego, w dniach: od 05.08.2020 r. do 25.08.2020 r. W wyznaczonym terminie
do wyłożonego Programu Ochrony Środowiska nie wpłynęły żadne uwagi ani wnioski
.

Niniejsze obwieszczenie zostaje podane do publicznej wiadomości poprzez ogłoszenie w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Baruchowo oraz na tablicy ogłoszeń w budynku Urzędu Gminy Baruchowo.

Uzasadnienie odstąpienia od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Baruchowo na lata 2020-2023 z perspektywą do roku 2027” zamieszczono w załączniku do niniejszego obwieszczenia.


 

 

 

 

Załącznik do obwieszczenia  nr IBR.602.1.2020 z dnia 27.08.2020

 

UZASADNIENIE

odstąpienia od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko
dla „Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Baruchowo na lata 2020-2023 z perspektywą
do roku 2027

Sporządzono na podstawie art. 49 ustawy z 3 października 2008 o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. 2020 poz. 283 z późn. zm.)

1)     charakter działań przewidzianych w dokumentach, o których mowa w art. 46 i 47 Ustawy

Zgodnie z ustawą Prawo ochrony środowiska, program ochrony środowiska zawiera cele ekologiczne, rodzaj i harmonogram działań proekologicznych oraz środki i mechanizmy niezbędne do osiągnięcia wyznaczonych celów. Przedmiotowy dokument definiuje cele i zadania dla najbliższych 8 lat (2020-2027), monitoring realizacji oraz nakłady finansowe potrzebne na wdrożenie przewidzianych w nim zadań. Nadrzędnym celem Programu jest Zrównoważony rozwój gminy Baruchowo poprzez zachowanie i ochronę walorów przyrodniczo – turystycznych na jej terenie. W dokumencie,
na podstawie diagnozy stanu istniejącego oraz zagrożeń środowiska przyrodniczego gminy, zachowując spójność z dokumentami strategicznymi i planistycznymi na szczeblu krajowym, wojewódzkim oraz powiatowym, dla każdego z obszarów interwencji określono kierunki interwencji oraz wyznaczono cele i zadania o realizacji, które należy podjąć w celu poprawy jakości środowiska.

Przedmiotowy dokument zawiera:

3      analizę uwarunkowań zewnętrznych wynikających z dokumentów planistycznych
i strategicznych na stopniu wojewódzkim, powiatowym i gminnym,

3      efekty realizacji dotychczasowego Programu Ochrony Środowiska,

3      charakterystykę gminy Baruchowo,

3      analizę stanu środowiska przyrodniczego na terenie gminy Baruchowo,

3      główne ustalenia Programu Ochrony Środowiska (cel nadrzędny, cele operacyjne, działania ekologiczne),

3      instrumenty realizacji gminnego Programu Ochrony Środowiska,

3      system zarządzania i monitoring Programu Ochrony Środowiska,

3      streszczenie w języku niespecjalistycznym.

Działania objęte przedmiotowym opracowaniem mają charakter lokalny, gdyż będą realizowane
na terenie obszaru mieszczącego się w granicach administracyjnych Gminy Baruchowo. Projekt Programu Ochrony Środowiska dotyczy zatem obszarów w granicach jednej gminy, co stanowi o możliwości odstąpienia od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania
na środowisko
.

a)     stopień, w jakim dokument ustala ramy dla późniejszej realizacji przedsięwzięć
w odniesieniu do usytuowania, rodzaju i skali tych przedsięwzięć

Przedmiotowy projekt dokumentu należy do grupy projektów dokumentów innych niż wymienione w art. 46 ust. 1 i 2 ww. ustawy, gdyż nie wyznacza ram dla późniejszej realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.

Planowane przez Gminę Baruchowo zadania nie należą do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko ani do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2019 r. poz. 1839). Realizacja ustaleń przedmiotowego dokumentu nie spowoduje znaczącego oddziaływania
na środowisko, w tym nie spowoduje znaczącego oddziaływania na obszary Natura 2000. Planowane działania mają na celu poprawę jakości środowiska przyrodniczego na obszarze gminy Baruchowo, ochronę klimatu Ziemi, tworzenie warunków zdrowego życia mieszkańców w chwili obecnej i w przyszłości.

W dokumencie przewidziane do realizacji zostały zadania inwestycyjne w następujących obszarach interwencji: ochrona klimatu i jakości powietrza, zagrożenia hałasem, pola elektromagnetyczne, gospodarowanie wodami, gospodarka wodno-ściekowa, zasoby geologiczne, gleby, gospodarka odpadami i zapobieganie powstawaniu odpadów, zasoby przyrodnicze oraz zagrożenia poważnymi awariami. Do zadań w tych obszarach należą: Kampania informacyjno-promocyjna w zakresie odnawialnych źródeł, Adaptacja i termomodernizacja remizy OSP
w Skrzynkach na świetlicę wiejską, Wymiana kotłów węglowych, Przebudowa dróg gminnych na terenie gminy Baruchowo, Wprowadzanie do mpzp zapisów w zakresie możliwości lokalizacji urządzeń emitujących promieniowanie elektromagnetyczne, Budowa przydomowych biologicznych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy Baruchowo, Budowa sieci wodociągowej, Modernizacja zbiorczej oczyszczalni ścieków w Baruchowie polegająca na zamontowaniu rozdrabniacza ścieków surowych na dopływie ścieków w studni uśredniającej oraz na modernizacji urządzeń pracujących
na oczyszczalni, Modernizacja przepompowni ścieków, Wprowadzenie zapisów do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gmin o niezagospodarowywaniu terenów nieeksploatowanych złóż, Wprowadzanie do mpzp konieczności ochrony gleb klasy I –III i racjonalnego gospodarowania ich zasobami, Rozbudowa punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK) dla Gminy Baruchowo, Popularyzacja informacji o lokalnych walorach przyrodniczych, Utrzymywanie w gotowości sprawnego systemu zapobiegawczo – interwencyjno – ratunkowego na wypadek wystąpienia poważnej awarii lub klęski żywiołowej.

Analiza zaplanowanych działań wskazuje zatem, że powyższe zadania nie należą
do przedsięwzięć wymienionych w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. 2019 poz. 1839).

b)    powiązania z działaniami przewidzianymi w innych dokumentach

Cele w dokumencie wynikają z obowiązujących aktów prawnych, programów wyższego rzędu oraz dokumentów planistycznych na szczeblu krajowym, wojewódzkim, powiatowym oraz gminnym. Podstawowym dokumentem określającym politykę przestrzenną dla całego obszaru gminy w jej granicach administracyjnych, przy uwzględnieniu zasad określonych w koncepcji zagospodarowania przestrzennego kraju, ustalonej strategii rozwoju i planu zagospodarowania przestrzennego województwa oraz strategii rozwoju jest „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Baruchowo”. Przygotowywany projekt Programu mieści się w granicach dopuszczonych przez Studium. Zadania, które zakłada realizacja Programu, są spójne z założeniami m.in. Lokalnego Programu Rozwoju Gminy Baruchowo na lata 2012-2020.

c)     przydatność w uwzględnieniu aspektów środowiskowych, w szczególności w celu wspierania zrównoważonego rozwoju, oraz we wdrażaniu prawa wspólnotowego
w dziedzinie ochrony środowiska

Zrównoważony rozwój definiuje się jako rozwój społeczno-gospodarczy, w którym następuje integrowanie działań mających na celu wzrost gospodarczy oraz działań społecznych, z zachowaniem równowagi przyrodniczej i trwałości podstawowych procesów przyrodniczych w celu zagwarantowania możliwości zaspokajania potrzeb społeczności lub obywateli, zarówno współczesnego, jak i przyszłych pokoleń. Dokument wskazuje kierunki działań i zadania podejmowane w celu poprawy jakości środowiska, w związku z tym należy stwierdzić, że działania inwestycyjne zawarte w przedmiotowym dokumencie ściśle korelują z założeniami zrównoważonego rozwoju w aspekcie ochrony środowiska oraz wypełniają zobowiązania w stosunku do regulacji prawnych Unii Europejskiej. Program stanowi dokument ramowy mający na celu osiąganie pozytywnych skutków dla środowiska i wzrostu komfortu życia mieszkańców przy poszanowaniu zasady zrównoważonego rozwoju – opracowanie, którego założeniem jest poprawa standardów ochrony środowiska w gminie – osiągnięcie pozytywnego wpływu na stan środowiska oraz poprawa jakości życia mieszkańców.

d)    powiązania z problemami dotyczącymi ochrony środowiska

Głównym celem realizacji zadań ujętych w dokumencie jest zrównoważony rozwój gminy Baruchowo wpływający na poprawę jakości środowiska i zachowanie walorów przyrodniczych. Ich realizacja wpłynie na poprawę stanu środowiska, przyczyni się do utrwalenia pozytywnych postaw ekologicznych oraz poczucia odpowiedzialności za środowisko przyrodnicze wśród mieszkańców gminy.

2)     rodzaj i skalę oddziaływania na środowisko, w szczególności

Charakter planowanych działań, rodzaj i skala oddziaływań na środowisko oraz cechy obszaru objętego spodziewanym oddziaływaniem powodują, że realizacja zadań proponowanych w projekcie dokumentu nie spowoduje znaczącego negatywnego oddziaływania na środowisko, a wręcz przeciwnie – przyczyni się do jego poprawy.

a)     prawdopodobieństwo wystąpienia, czas trwania, zasięg, częstotliwość i odwracalność oddziaływań

Prawdopodobieństwo występowania oddziaływań wydaje się być niewielkie. Zasięg oddziaływania określa przedmiotowy projekt dokumentu. Realizacja planowanych zadań będzie rozłożona w czasie (do 2027 roku) i przestrzeni. Oddziaływanie będzie miało charakter krótkoterminowy, a uciążliwości mogą wynikać jedynie z przeprowadzanych robót, np. hałas spowodowany pracą sprzętu mechanicznego. Po zakończeniu inwestycji, nastąpi oddziaływanie wtórne: poprawa ładu przestrzennego, estetyki, funkcjonalności oraz poprawa stanu środowiska przyrodniczego poprzez ograniczenie m. in. zanieczyszczeń powietrza.

b)    prawdopodobieństwo wystąpienia oddziaływań skumulowanych lub transgranicznych

Nie przewiduje się możliwości wystąpienia skumulowanego oddziaływania na środowisko
w trakcie realizacji, jak i eksploatacji zrealizowanych inwestycji, a także oddziaływań transgranicznych przedsięwzięć ujętych w Programie - ze względu na położenie w granicach administracyjnych Gminy Baruchowo nie istnieje prawdopodobieństwo wystąpienia oddziaływań transgranicznych. Nie zachodzą więc przesłanki do przeprowadzenia postępowania w sprawie oceny oddziaływania
na środowisko w kontekście transgranicznym.

c)     prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka dla zdrowia ludzi lub zagrożenia dla środowiska

Nie przewiduje się możliwości wystąpienia ryzyka dla zdrowia ludzi lub zagrożenia dla środowiska. Aby zapewnić jak najmniejszą ingerencję zaplanowanych inwestycji w środowisko, w trakcie realizacji prac będą przestrzegane obowiązujące normy i przepisy w zakresie ochrony środowiska naturalnego oraz przepisy BHP, a także zapewniona zostanie ochrona dla osób oraz własności publicznej poprzez unikanie uciążliwości, skażenia środowiska i hałasu. Inwestycje przewidziane do realizacji w Programie Ochrony Środowiska ze względu na rodzaj i usytuowanie, nie będą miały zatem negatywnego wpływu na środowisko oraz zdrowie ludzi, zarówno w fazie realizacji, jak i eksploatacji.

3)     cechy obszaru objętego oddziaływaniem na środowisko

a)     obszary o szczególnych właściwościach naturalnych lub posiadające znaczenie dla dziedzictwa kulturowego, wrażliwe na oddziaływania, istniejące przekroczenia standardów jakości środowiska lub intensywne wykorzystanie terenu

Projekt dokumentu dotyczy obszaru gminy Baruchowo. Realizacja Programu obejmuje głównie obszary przekształcone antropogenicznie, z istniejącą, rozbudowaną infrastrukturą. Obowiązek uzgadniania wszelkich prac inwestycyjnych w ww. strefie ze służbami Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków eliminuje wystąpienie negatywnego wpływu przewidzianych inwestycji na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Prace związane z realizacją projektów zostaną przeprowadzone w sposób wywierający minimalny wpływ na środowisko przyrodnicze;

b)    formy ochrony przyrody w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody oraz obszary podlegające ochronie zgodnie z prawem międzynarodowym

Na obszarze gminy Baruchowo znajdują się następujące formy ochrony przyrody: 2 rezerwaty, przyrody: „Olszyny Rakutowskie” i „Grodno”, Gostynińsko-Włocławski Park Krajobrazowy, Obszar Natura 2000 Błota Kłócieńskie PLH040031 i Błota Rakutowskie PLB040001, 7 pomników przyrody, 15 użytków ekologicznych, pomniki przyrody.