WÓJTA GMINY BARUCHOWO
z dnia 30 września 2016 roku
w sprawie: ustalenia zakresu działania w dziedzinie obronności państwa w czasie pokoju dla referatów i stanowisk pracy w Urzędzie Gminy oraz dla kierowników podległych jednostek organizacyjnych.
Na podstawie Zarządzenia Nr 65/05 Wojewody Kujawsko- Pomorskiego z dnia 5 kwietnia 2005 roku w sprawie ustalenia ramowego zakresu działania w dziedzinie obronności państwa w czasie pokoju dla organów samorządu terytorialnego, kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich, przedsiębiorców i kierowników innych jednostek organizacyjnych oraz władz organizacji społecznych zarządza się, co następuje:
§ 1.1. W związku ze zmianami organizacyjnymi Urzędu ustala się nowe ramowe zakresy działania w dziedzinie obronności państwa w czasie pokoju dla:
1) organu samorządu terytorialnego – referatów i pracowników Urzędu Gminy w załączniku Nr 1 do zarządzenia;
2) kierowników podległych jednostek organizacyjnych, w załączniku Nr 2 do zarządzenia.
2. Zakres działania zawiera przedsięwzięcia i czynności w dziedzinie obronności państwa wspólne dla kierowników podległych jednostek organizacyjnych, kierowników referatów Urzędu Gminy (pracowników Urzędu), a także zadania wykonywane w ramach przygotowań obronnych państwa w odniesieniu do zadań własnych wykonywanych w danej komórce organizacyjnej na danym stanowisku pracy i stosownie do kompetencji określonych w obowiązujących ustawach i rozporządzeniach wydanych na ich podstawie.
§ 2. Kierownicy podległych jednostek organizacyjnych, kierownicy referatów i pracownicy Urzędu – zgodnie z właściwością rzeczową, wykonują przedsięwzięcia i czynności w zakresie obronności państwa w czasie pokoju powierzone i zlecone Wójtowi jako organowi gminy w przedmiocie organizowania i wykonywania zadań w tym zakresie.
§ 3. Kierownicy jednostek organizacyjnych, kierownicy referatów i pracownicy Urzędu w toku realizacji przedsięwzięć i czynności związanych z organizowaniem wykonywania zadań w zakresie obronności państwa zobowiązani są do uwzględniania zasad, trybu oraz terminów wynikających z obowiązujących przepisów normatywnych i ustalonych przez organy gminy, uprawnione jednocześnie do sprawowania nadzoru i kontroli.
§ 4. Opracowanie w zakresie ustalenia zadań dla jednostek organizacyjnych
i pracowników Urzędu powierzam Sekretarzowi Gminy którego zobowiązuję do sprawowania kontroli i nadzoru w procesie wykonawstwa nakazanych zadań obronnych, obrony cywilnej, ochrony ludności, zarządzania i reagowania kryzysowego.
§ 5. Bezpośredni nadzór i kontrolę wykonywania zadań i czynności w zakresie obronności państwa sprawują:
1) wyznaczony przez Wójta – Sekretarz Gminy;
2) organy upoważnione przez Wojewodę Kujawsko- Pomorskiego;
3) inne upoważnione organy zewnętrzne.
§ 6. Koordynację wykonywania zadań wynikających z zakresu działania powierza się sekretarzowi, we współpracy z podinspektorem ds. kadr i podinspektorem ds. obronnych i straży, których czynię odpowiedzialnymi za aktualizację nałożonych zadań w dziedzinie obronności państwa, ustalonych w trybie ustaw i rozporządzeń wykonawczych i zaistniałych zmian organizacyjnych.
§ 7.1. Sekretarz Gminy w terminie do końca listopada 2016r. spowoduje, że pracownicy i kierownicy podległych jednostek organizacyjnych zostaną zapoznani z przypisanymi im zadaniami.
2. Fakt powierzenia zadań winien zostać utrwalony w formie pisemnej (aneks do zakresu zadań z potwierdzeniem przyjęcia ich do wiadomości wpięty do akt osobowych) za co odpowiedzialną czynię podinspektora ds. kadr.
§ 8. Traci moc Zarządzenie Nr 10.05 Wójta Gminy Baruchowo z dnia 14 września 2005 roku w sprawie zakresów działania referatów oraz samodzielnych stanowisk pracy w dziedzinie obronności państwa w czasie pokoju.
§ 9. Nadzór nad realizacją zarządzenia powierzam Sekretarzowi Gminy.
§ 10. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Załącznik Nr 2 do Zarządzenia Wójta
Gminy Baruchowo Nr 34.2015
ZAKRES DZIAŁANIA W DZIEDZINIE OBRONNOŚCI PAŃSTWA W CZASIE POKOJU DLA PODLEGŁYCH JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH
I. Przedsięwzięcia wspólne
Kierownicy podległych jednostek organizacyjnych wykonują przedsięwzięcia i czynności w dziedzinie obronności państwa w czasie pokoju w zakresie ustalonym przez Wójta w ramach powszechnego obowiązku obrony, a w szczególności:
1. W zakresie współdziałania:
1) współdziałają z organami administracji publicznej oraz kierownikami innych jednostek organizacyjnych w procesie realizacji zadań obronnych mających na celu zapewnienie optymalnych warunków do ich realizacji i obejmującymi:
a) wymianę doświadczeń i informacji dotyczących planowania i realizacji zadań obronnych,
b) uzgadnianie działań dotyczących planowania i realizacji zadań obronnych realizowanych
na tym samym szczeblu decyzyjnym,
c) inicjowanie i podejmowanie współpracy o charakterze regionalnym,
d) integrowanie wysiłków i współpracy w zakresie wykorzystania bazy materiałowej,
usługowej i szkoleniowej.
2) współuczestniczą w realizacji zadań dotyczących:
a) zabezpieczenia potrzeb sił zbrojnych,
b) wsparcia państwa gospodarza HNS /Host Nation Support/ udzielanego siłom
sojuszniczym – stacjonującym lub przemieszczającym się na obszarze województwa
/gminy/ w czasie pokoju, zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny,
c) zabezpieczenie sił i środków niezbędnych do zapewnienia procesu koordynacji
i kierowania działaniami o charakterze obronnym w warunkach wprowadzenia na terenie
województwa jednego z ustawowych stanów nadzwyczajnych.
2. W zakresie spraw ogólnoobronnych:
1) opracowują i utrzymują w stałej aktualności plany i dokumenty mające wpływ na realizację zadań obronnych w czasie pokoju, podczas osiągania wyższych stanów gotowości obronnej państwa i w czasie wojny.
2) realizują nałożone zadania w zakresie:
a) planowania operacyjnego, obejmujące przedsięwzięcia planistyczne, dotyczące
w szczególności funkcjonowania zakładu, szkoły w warunkach zewnętrznego
zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,
b) szkolenia obronnego kadry kierowniczej i pracowników.
3) podejmują czynności związane z nadzorem i kontrolą terminowego i prawidłowego wykonywania zadań obronnych,
4) opracowują analizy i sprawozdania z wykonania zadań w zakresie obronności na zasadach i trybie ustalonym w Wytycznych Wójta Gminy Baruchowo w sprawie planowania, organizacji i realizacji zadań obronnych, ochrony ludności oraz z zakresu zarządzania i reagowania kryzysowego i w kalendarzowych planach /obronnych, ochrony ludności, zarządzania i reagowania kryzysowego / na dany rok kalendarzowy,
5) wykonują inne zadania obronne wynikające z otrzymywanych decyzji, zarządzeń oraz wytycznych ustalonych przez Wojewodę Kujawsko-Pomorskiego, Wójta – Szefa Obrony Cywilnej Gminy oraz Dyrektorów Wydziałów Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy.
3. W zakresie zagadnień gospodarczo-obronnych:
1) współuczestniczą w opracowaniu “Wojewódzkiego Programu Mobilizacji Gospodarki” oraz “Wojewódzkiego Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych”,
2) planują przedsięwzięcia w zakresie ochrony załóg zakładów i ludności przed skutkami oddziaływania czynników rażenia,
3) organizują i tworzą systemy ostrzegania i powiadamiania o zagrożeniach oraz usuwania ich skutków,
4) realizują zadania dotyczące w szczególności:
a) zaspokajania potrzeb sił zbrojnych i innych jednostek nadrzędnych realizujących zadania w zakresie obronności,
b) przedsięwzięć wynikających z obowiązków państwa gospodarza związanych z udzielaniem wsparcia przebywającym na obszarze województwa /gminy / wojskom sojuszniczym.
4. W zakresie ochrony ludności:
1) współdziałają z organami administracji publicznej i organem administracji samorządowej, kierownikami innych jednostek organizacyjnych przy opracowywaniu i aktualizowaniu planów obrony cywilnej oraz innych dokumentów dotyczących przygotowania i działania Obrony Cywilnej,
2) opracowują i utrzymują w stałej aktualności:
a) specjalistyczne plany zapewniające realizacje zadań zawartych w planie obrony
cywilnej zakładu,
b) plan ewakuacji załóg, stosownie do przyjętych zagrożeń,
c) plany przygotowania budowli ochronnych dla załóg i ludności /ukryć/, współdziałają w wykonywaniu zadań obronnych i Obrony Cywilnej z innymi jednostkami w przypadkach nakazanych do wydzielenia sił i środków celem organizacji formacji OC oraz innych zadań określonych odrębnymi przepisami,
3) prowadzą działalność popularyzacyjną w zakresie obrony cywilnej wśród pracowników i uczniów,
4) przygotowują i zapewniają:
a) możliwości ukrycia załóg zakładów pracy,
b) przygotowują plany związane z zapewnieniem dostaw wody pitnej dla załóg
zakładów pracy oraz wody dla urządzeń specjalnych do likwidacji skażeń, celów
przeciwpożarowych oraz dla całej ludności gminy,
c) organizują i nadzorują szkolenia i ćwiczenia z zakresu obrony cywilnej
i powszechnej samoobrony,
d) realizują pozostałe przedsięwzięcia, czynności i zadania w zakresie obrony cywilnej,
ochrony ludności, zarządzania i reagowania kryzysowego ustalone przez Szefa
Obrony Cywilnej Gminy.
5. W zakresie polityki informacyjnej:
1) ustalają priorytety w zakresie przekazywania informacji i decyzji dla załóg zakładów,
2) gromadzą, analizują i przechowują informacje dotyczące obronności,
3) współpracują z organem samorządu lokalnego w zakresie organizacji informowania, ostrzegania i powiadamiania o zdarzeniach, a także podjętych decyzjach dotyczących spraw obronnych.
6. W zakresie polityki kadrowej, funkcjonowania i organizowania pracy zakładów:
1) prowadzą odpowiednią politykę kadrową w zakresie obsady stanowisk lub powierzenia /przypisania/ konkretnej osobie realizację zadań obronnych zakładu, zapewniających przygotowanie oraz sprawne funkcjonowanie systemu kierowania,
2) planują i zapewniają na okres zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny odpowiednią obsadę kadrową zakładu z podległych pracowników w celu prawidłowej realizacji nakazanych zadań obronnych,
3) zawiadamiają wojskowych komendantów uzupełnień o pracownikach podlegających obowiązkowi czynnej służby wojskowej, którzy:
a) posiadają nadany: przydział mobilizacyjny, pracowniczy przydział mobilizacyjny lub przydział organizacyjno-mobilizacyjny,
b) zostali przeznaczeni do wykonywania świadczeń na rzecz obrony, których świadczeniobiorcą są Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej,
c) są poborowymi i dotychczas nie stawali do poboru, jeżeli w danym roku kalendarzowym kończą co najmniej dwadzieścia cztery lat życia,
4) prowadzą sprawy związane z reklamowaniem żołnierzy rezerwy od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,
5) realizują świadczenia osobiste i rzeczowe na rzecz obrony kraju nałożone na zakład w formie decyzji administracyjnej,
6) organizują ewakuację pracowników zakładu w sytuacjach występowania zagrożeń,
7) organizują system powiadamiania kadry kierowniczej i pracowników zakładu na okres zewnętrznego i wewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa, na czas wojny oraz w przypadku wystąpienia działań terrorystycznych.
7. W zakresie organizacyjno-prawnym:
1) wydają akty normatywno - prawne zgodnie z obowiązującym stanem prawnym koordynujące w zakładzie realizację zadań w zakresie obronności i bezpieczeństwa publicznego,
2) zawierają umowy i porozumienia dotyczące realizacji zadań obronnych, w tym umowy wynikające z pełnienia funkcji państwa gospodarza (HNS).
8. W zakresie spraw finansowych:
1) planują środki finansowe niezbędne na pokrycie planowanych zadań obronnych i obrony cywilnej, w tym ochrony ludności, zarządzania i reagowania kryzysowego,
2) prowadzą sprawy wynikające z refundacji wydatków obronnych pokrywanych przez Wojewodę,
3) prowadzą ewidencję wartości gromadzonego przez zakład sprzętu obronnego i wyposażenia obrony cywilnej / w przypadku jego posiadania/.
9. W zakresie ochrony informacji niejawnych:
1) współdziałają z właściwymi jednostkami i komórkami organizacyjnymi służb ochrony państwa i pełnomocnikiem d/s ochrony informacji niejawnych Urzędu Gminy w zakresie realizacji zadań obronnych,
2) przygotowują procedury w przypadku wprowadzenia stanów nadzwyczajnych
w zakresie:
a) egzekwowania dodatkowych obostrzeń dotyczących ochrony informacji niejawnych,
b) zabezpieczenia posiadanego sprzętu łączności, systemów informatycznych oraz urządzeń poligraficznych.
II. Przedsięwzięcia i czynności dla poszczególnych instytucji i zakładów.
Obok zadań i czynności wspólnych wymienionych w dziale I dyrektorzy i kierownicy podległych jednostek organizacyjnych w dziedzinie obronności państwa w czasie pokoju planują i realizują przedsięwzięcia obronne z uwzględnieniem profilu działania zakładu /prowadzonej działalności zgodnie z przyjętym statutem i regulaminem organizacyjnym/, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzeń i wytycznych organu szczebla samorządowego – Wójta – Szefa Obrony Cywilnej Gminy, w szczególności:
a) realizują ustalenia zgodnie z kompetencjami zawartymi w gminnej siatce bezpieczeństwa - dotyczy wszystkich podmiotów /zakładów/,
b) zapewniają doradztwo dla Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego i wspierają działania instytucji wiodących w działaniach ratowniczych – dotyczy wszystkich podmiotów /zakładów/,
ponadto realizują zadania:
KIEROWNIK GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
a) opracowuje planu przygotowań publicznej i niepublicznej służby zdrowia na potrzeby obronne Państwa,
b) planuje, koordynuje i realizuje zadań dotyczących przygotowania oraz wykorzystania publicznej i niepublicznej służby zdrowia na potrzeby obronne, w szczególności w zakresie:
§ działania lecznictwa otwartego,
§ określenia minimalnych norm i wskaźników zatrudnienia w zakładach opieki zdrowotnej,
§ postępowania w przypadku wystąpienia zdarzenia radiacyjnego,
§ zabezpieczenia sanitarno-epidemiologicznego,
§ prowadzenia ewidencji i sprawozdawczości medycznej w warunkach masowych strat;
c) realizuje szkolenia specjalistyczne z personelem medycznym przygotowując go do działań w sytuacjach zagrożenia kryzysowego i wojny,
d) współpracuje z jednostkami ochrony zdrowia na terenie gminy w zakresie przygotowań obronnych i gotowości do działań w sytuacjach nadzwyczajnych,
e) tworzy warunki organizacyjne funkcjonowania pomocy społecznej w warunkach nadzwyczajnych,
f) koordynuje w przygotowanie zastępczych Domów Pomocy Społecznej w razie wystąpienia nadzwyczajnych zagrożeń ludzi i środowiska oraz na czas wprowadzenia stanu klęski żywiołowej, stanu wyjątkowego, a także na okres zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa (kryzysu polityczno-militarnego) i wojny,
g) prowadzi bazę danych o szpitalach, ośrodkach zdrowia, transporcie i wolontariacie medycznym, instytucjach i organizacjach zaplanowanych do dostarczenia niezbędnych środków i artykułów dla poszkodowanej ludności na terenie gminy - możliwych do wykorzystania w czasie prowadzenia akcji ratowniczych lub sytuacji kryzysowych,
h) typuje obiekty możliwe do wykorzystania doraźnego przez organizacje pomocy społecznej w sytuacjach kryzysowych, koordynuje zaopatrzenie ośrodka pomocy społecznej w żywność, artykuły sanitarne, wodę, odzież, artykuły pierwszej pomocy medycznej, pościeli, itp. jako uzupełnienie zasobów;
i) organizuje działalność w dziedzinie opieki i pomocy społecznej w sytuacjach kryzysowych, doraźnego zabezpieczenia pomieszczeń i zaopatrzenia dla poszkodowanej ludności, zabezpieczają wolontariuszy do działalności charytatywnej oraz udzielają doraźnej pomocy w pochówku zmarłych,
j) organizuje zbieranie i rozdzielnictwo darów dla najbardziej poszkodowanej ludności podległego terenu.
k) opracowuje i aktualizują plany i dokumentacje z zakresu spraw obronnych i obrony cywilnej,
l) organizuje szkolenia obronne dla pracowników i uczestniczy w szkoleniach na szczeblu gminy i powiatu,
PREZES ZAKŁADU USŁUG KOMUNALNYCH I MECHANIZACJI ROLNICTWA
a) opracowuje i aktualizuje plany zapewniające funkcjonowanie publicznych ujęć wody pitnej w warunkach specjalnych oraz przygotowuje ujęcia awaryjne, a także ich ochronę przed skażeniami i zakażeniami.
b) wyposażanie urządzenia wodno - kanalizacyjnych w agregaty prądotwórcze w celu zabezpieczenia ich funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny w przypadku braku energii elektrycznej z sieci ogólnodostępnej
c) zapewnienie dostaw wody pitnej dla ludności i wyznaczonych zakładów przemysłu spożywczego oraz wody dla urządzeń specjalnych do likwidacji skażeń i do celów przeciwpożarowych,
e) przygotowuje transport samochodowy, sprzęt, maszyny i urządzenia będących w dyspozycji zakładu na potrzeby realizacji zadań obronnych,
f) opracowują i aktualizują plany i dokumentacje z zakresu spraw obronnych i obrony cywilnej,
g) organizują szkolenia obronne dla pracowników i uczestniczy w szkoleniach na szczeblu
gminy i powiatu,
h) planuje zasady organizacji i funkcjonowania zakładu w warunkach zewnętrznego
zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.
DYREKTOR ZESPOŁU SZKÓŁ
a) opracowuje plany i inne dokumenty określające formy i zasady funkcjonowania placówek oświatowo - wychowawczych w gminie na wypadek wprowadzenia stanów nadzwyczajnych,
b) dokonuje analizy potrzeb kadrowych pod kątem prowadzenia działalności dydaktyczno-wychowawczej przewidzianej do realizacji w okresie zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny,
c) sprawuje nadzór nad przygotowaniami obronnymi szkół i innych placówek oświatowych do funkcjonowania w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,
d) bilansuje potrzeby w sferze oświaty i wychowania oraz możliwości ich zaspokojenia, wynikające z analizy zagrożeń prognozowanych na obszarze gminy,
e) określa zasady funkcjonowania szkół w warunkach kryzysu polityczno-militarnego i wojny, zasady kształcenia i wychowania, a także opieki nad dziećmi i młodzieżą w warunkach wydłużonego czasu pracy rodziców,
f) planuje przedsięwzięcia związane z zawieszeniem działalności szkół i innych placówek oświatowo - wychowawczych,
g) planuje na wypadek na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych organizację zastępczej sieci szkół,
h) dostosowuje plany zajęć edukacyjnych i wychowawczych do potrzeb adekwatnych do zagrożeń,
i) realizuje przedsięwzięcia zapewniających przekazanie obiektów na cele obronne oraz przyjęcia obiektów przekazywanych do wykorzystania w systemie oświaty i wychowania,
j) planuje zasady organizacji i funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny bibliotek publicznych i ośrodków kulturalno – oświatowych,
k) planuje wykorzystanie obiektów sportowych w celu tymczasowego rozmieszczenia i zakwaterowania ludności na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych,
l) opracowuje i aktualizują plany i dokumentacje z zakresu spraw obronnych i obrony cywilnej,
m) organizuje szkolenia obronne dla pracowników i uczestniczy w szkoleniach na szczeblu gminy i powiatu.
KIEROWNIK GMINNEGO OŚRODKA KULTURY SPORTU i REKREACJI
a) opracowuje plany i inne dokumenty określające formy i zasady funkcjonowania placówki na wypadek wprowadzenia stanów nadzwyczajnych,
b) sprawuje nadzór nad przygotowaniami obronnymi GOKS i R do funkcjonowania w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,
c) określa zasady funkcjonowania GOKS i R w warunkach kryzysu polityczno-militarnego i wojny,
d) planuje przedsięwzięcia związane z zawieszeniem działalności,
e) realizuje przedsięwzięcia zapewniających przekazanie obiektów na cele obronne,
f) planuje zasady organizacji i funkcjonowania GOKS i R w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,
g) planuje wykorzystanie obiektów sportowych w celu tymczasowego rozmieszczenia i zakwaterowania ewakuowanej ludności na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych,
h) opracowuje i aktualizują plany i dokumentacje z zakresu spraw obronnych i obrony cywilnej,
i) organizuje szkolenie obronne dla pracowników i uczestniczy w szkoleniach na szczeblu gminy i powiatu.
Wójt
inż. Stanisław Sadowski