dzenie Nr 5/11
Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Baruchowie
z dnia 05 stycznia 2011r.
w sprawie dokonywania okresowych ocen pracowników samorządowych zatrudnionych
na stanowisku urzędniczym w Gminny Ośrodku Pomocy Społecznej w Baruchowie.
Na podstawie art. 28 oraz art. 57 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2008r., Nr 223, poz. 1458) zarządzam, co następuje:
§ 1. Niniejsze zarządzenie określa sposób dokonywania okresowych ocen.
§ 2. 1. Oceny okresowe będą dokonywane zgodnie z art. 27 i 28 w/w ustawy w związku z czym Kierownik GOPS w Baruchowie określa:
2. Oceny na piśmie dokonywać będzie Kierownik GOPS, nie rzadziej niż raz na 2 lata i
nie częściej niż raz na 6 miesięcy.
3. Kierownik GOPS wyznacza termin sporządzenia oceny na piśmie, określając miesiąc i rok.
4. Kierownik GOPS może zmienić termin sporządzenia oceny na piśmie:
a) w razie usprawiedliwionej nieobecności w pracy ocenianego, uniemożliwiającej
przeprowadzenie okresowej oceny kwalifikacyjnej;
b) w razie zmiany stanowiska pracy ocenianego pracownika lub istotnej zmiany zakresu
obowiązków.
5. Sposób dokonywania okresowych ocen:
a) przeprowadzenie rozmowy wstępnej – wzór protokołu stanowi zał. Nr 1 do zarządzenia;
b) sporządzenie części A, B arkusza okresowej oceny kwalifikacyjnej pracownika samorządowego – wzór arkusza oceny stanowi zał. Nr 2 do zarządzenia;
c) przeprowadzenie rozmowy oceniającej – wzór protokołu stanowi zał. Nr 3 do
zarządzenia;
d) sporządzenie części C, D, E arkusza okresowej oceny kwalifikacyjnej pracownika samorządowego nastąpi niezwłocznie po przeprowadzeniu rozmowy oceniającej.
6. Kierownik GOPS niezwłocznie doręcza ocenę pracownikowi samorządowemu w
której pracownik jest zatrudniony.
7. Protokół z rozmowy wstępnej, arkusz oceny oraz protokół z rozmowy oceniającej jest włączany do akt osobowych pracownika.
8. Pracownikowi samorządowemu od dokonanej oceny przysługuje odwołanie do kierownika jednostki, w której pracownik jest zatrudniony, w terminie 7 dni od dnia
doręczenia oceny.
9. Odwołanie rozpatruje się w terminie 14 dni od dnia wniesienia.
10. W przypadku uwzględnienia odwołania ocenę zmienia się albo dokonuje się oceny po raz drugi.
11. W przypadku uzyskania przez pracownika samorządowego negatywnej oceny, ponownej jego oceny dokonuje się nie wcześniej niż po upływie 3 miesięcy od dnia zakończenia poprzedniej oceny.
12. Uzyskanie ponownej negatywnej oceny skutkuje rozwiązaniem umowy o pracę, z zachowaniem okresów wypowiedzenia.
13. Kryteria, na podstawie których jest sporządzana ocena:
a) Kryteria wyboru oceny mogą ulegać zmianom przy kolejnych ocenach pracownika, jednak w przypadku uzyskania przez pracownika oceny negatywnej, kolejnej oceny dokonuje się zgodnie z poprzednio ustalonymi kryteriami.
b) Kryteria na podstawie których sporządzana jest ocena pracownika określa Kierownik
GOPS.
c) W razie zmiany na stanowisku Kierownika GOPS w trakcie okresu, w którym oceniany podlega ocenie, ocena jest sporządzana na podstawie wybranych wcześniej kryteriów oceny.
d) Spośród dostępnego katalogu kryteriów bezpośredni przełożony wybiera minimum 3, maksymalnie 6 kryteriów.
e) Zatwierdzenia wybranych kryteriów oceny dokonuje Kierownik GOPS.
f) Katalog kryteriów wraz z ich opisem:
Opis kryterium
1. Sumienność:
Wykonywanie obowiązków dokładnie, skrupulatnie i solidnie.
2. Sprawność:
Dbałość o szybkie, wydajne i efektywne realizowanie powierzonych zadań,
umożliwiające uzyskiwanie wysokich efektów pracy. Wykonywanie obowiązków bez zbędnej zwłoki.
3. Bezstronność: Obiektywne rozpoznawanie sytuacji przy wykorzystaniu dostępnych źródeł, gwarantujące wiarygodność przedstawionych danych, faktów i informacji. Umiejętność sprawiedliwego traktowania wszystkich stron, nie faworyzowania żadnej z nich.
4. Umiejętność stosowania odpowiednich przepisów:
Znajomość przepisów niezbędnych do właściwego wykonywania obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy. Umiejętność wyszukiwania potrzebnych przepisów. Umiejętność zastosowania właściwych przepisów w zależności od rodzaju sprawy. Rozpoznawanie spraw, które wymagają współdziałania ze
specjalistami z innych dziedzin.
5. Planowanie i organizowanie pracy:
Planowanie działań i organizowanie pracy w celu wykonania zadań. Precyzyjne określanie celów, odpowiedzialności oraz ram czasowych działania. Ustalanie priorytetów działania, efektywne wykorzystywanie czasu, tworzenie szczegółowych i możliwych do realizacji planów krótko- i długoterminowych.
6. Postawa etyczna :
Wykonywanie obowiązków w sposób uczciwy, nie budzący podejrzeń o stronniczość i interesowność. Dbałość o nieposzlakowaną opinię. Postępowanie zgodnie z etyką zawodową.
7. Wiedza specjalistyczna:
Wiedza z konkretnej dziedziny, która warunkuje odpowiedni poziom merytoryczny realizowanych zadań.
8. Umiejętność obsługi urządzeń technicznych:
Odpowiedni stopień wiedzy i umiejętności niezbędny do korzystania ze sprzętu komputerowego oraz urządzeń biurowych.
9. Znajomość języka obcego (czynna i bierna):
Znajomość języka obcego na poziomie odpowiednim do realizowanych zadań,
pozwalająca na:
- czytanie i rozumienie dokumentów,
- pisanie dokumentów,
- rozumienie innych,
- mówienie w języku obcym
10. Nastawienie na własny rozwój, podnoszenie kwalifikacji:
Zdolność i skłonność do uczenia się, uzupełniania wiedzy oraz podnoszenia kwalifikacji tak, aby zawsze posiadać aktualną wiedzę.
11. Komunikacja werbalna:
Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący ich zrozumienie przez:
- wypowiadanie się w sposób zwięzły, jasny i precyzyjny,
- dobieranie stylu, języka i treści wypowiedzi odpowiednio do słuchaczy,
- udzielanie wyczerpujących i rzeczowych odpowiedzi nawet na trudne pytania, krytykę lub zaskakujące argumenty,
- wyrażanie poglądów w sposób przekonywający,
- posługiwanie się pojęciami właściwymi dla rodzaju załatwianych spraw/wykonywanej pracy.
12. Komunikacja pisemna:
Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący zrozumienie przez:
- stosowanie przyjętych form prowadzenia korespondencji,
- przedstawianie zagadnień w sposób jasny i zwięzły,
- dobieranie odpowiedniego stylu, języka i treści pism,
- budowanie zdań poprawnych gramatycznie i logicznie
13. Komunikatywność. Umiejętność budowania kontaktu z inną osobą przez:
- okazywanie poszanowania drugiej stronie,
- próbę aktywnego zrozumienia jej sytuacji,
- okazanie zainteresowania jej opiniami,
- umiejętność zainteresowania innych własnymi opiniami
14. Pozytywne podejście do obywatela:
Zaspokajanie potrzeb obywatela przez:
- zrozumienie funkcji usługowej swojego stanowiska pracy,
- okazywanie szacunku,
- tworzenie przyjaznej atmosfery,
- umożliwienie obywatelowi przedstawienia własnych racji,
- służenie pomocą.
15. Umiejętność pracy w zespole:
Realizacja zadań w zespole przez:
- pomoc i doradzanie kolegom w razie potrzeby,
- zrozumienie celu i korzyści wynikających ze wspólnego realizowania zadań,
- współpracę, a nie rywalizację z pozostałymi członkami zespołu,
- zgłaszanie konstruktywnych wniosków usprawniających pracę zespołu,
- aktywne słuchanie innych, wzbudzanie zaufania.
16. Umiejętność negocjowania:
Wypracowywanie stanowiska akceptowanego przez zainteresowanych dzięki:
- dążeniu do zrozumienia stanowiska (opinii) innych osób,
- przygotowaniu i prezentowaniu różnorodnych argumentów w celu wsparcia swojego stanowiska,
- przekonywaniu innych do weryfikacji własnych sądów lub zmiany stanowiska,
- rozpoznawaniu najlepszych propozycji,
- stymulowaniu otwartych dyskusji na temat źródeł konfliktów,
- ułatwianiu rozwiązywania problemu, kwestii spornej,
- tworzeniu i proponowaniu nowych rozwiązań.
17. Zarządzanie informacją /dzielenie się informacjami:
Pozyskiwanie i przekazywanie informacji, które mogą wpływać na planowanie lub proces podejmowania decyzji przez:
- przekazywanie posiadanych informacji osobom, dla których informacje te będą stanowiły istotną pomoc w realizowanych przez nie zadaniach,
- uzgadnianie planowanych zmian z osobami, dla których mają one istotne znaczenie.
18. Zarządzanie zasobami:
Odpowiednie do potrzeb rozmieszczenie i wykorzystanie zasobów finansowych lub innych przez:
- określanie i pozyskiwanie zasobów,
- alokację i wykorzystanie zasobów w sposób efektywny pod względem czasu i kosztów,
- kontrolowanie wszystkich zasobów wymaganych do efektywnego działania.
19. Zarządzanie personelem:
Motywowanie pracowników do osiągania wyższej skuteczności i jakości pracy przez:
- zrozumiałe tłumaczenie zadań, określanie odpowiedzialności za ich realizację, ustalanie realnych terminów ich wykonania oraz określenie oczekiwanego efektu działania,
- komunikowanie pracownikom oczekiwań dotyczących jakości ich pracy,
- rozpoznawanie mocnych i słabych stron pracowników, wspieranie ich rozwoju w celu poprawy jakości pracy,
- określanie potrzeb szkoleniowo-rozwojowych,
- traktowanie pracowników w uczciwy i bezstronny sposób, zachęcanie ich do wyrażania własnych opinii oraz włączanie ich w proces podejmowania decyzji,
- ocenę osiągnięć pracowników,
- wykorzystywanie możliwości wynikających z systemu wynagrodzeń oraz motywującej roli awansu w celu zachęcenia pracowników do uzyskiwania jak najlepszych wyników,
- dopasowanie indywidualnych oczekiwań pracowników dotyczących własnego rozwoju do potrzeb urzędu,
- inspirowanie i motywowanie pracowników do realizowania celów i zadań urzędu,
- stymulowanie pracowników do rozwoju i podnoszenia kwalifikacji.
20. Zarządzanie jakością realizowanych zadań:
Nadzorowanie prowadzonych działań w celu uzyskiwania pożądanych efektów przez:
- tworzenie i wprowadzanie efektywnych systemów kontroli działania,
- sprawdzanie jakości i postępu w realizacji działań,
- modyfikowanie planów w razie konieczności,
- ocenianie wyników pracy poszczególnych pracowników,
- wydawanie poleceń mających na celu poprawę wykonywanych obowiązków.
21. Zarządzanie wprowadzaniem zmian:
Wprowadzanie zmian w urzędzie przez:
- podejmowanie inicjatywy wprowadzania zmian,
- uzasadnianie konieczności wprowadzania zmian,
- określanie etapów i ram czasowych wprowadzanych zmian,
- wspieranie innych w okresie wprowadzania zmian,
- podejmowanie kroków zmniejszających niechęć do wprowadzanych zmian,
- skupianie się na sprawach kluczowych związanych z wprowadzanymi zmianami,
- przewidywanie reakcji pracowników na wprowadzane zmiany,
- wprowadzanie zmian w sposób pozwalający osiągnąć pozytywne rezultaty klientom urzędu.
22. Zorientowanie na rezultaty pracy:
Osiąganie zakładanych celów, doprowadzanie działań do końca przez:
- ustalanie priorytetów działania,
- identyfikowanie zadań krytycznych, szczególnie trudnych, mogących mieć przełomowe znaczenie,
- określanie sposobów mierzenia postępu realizacji zadań,
- przyjmowanie odpowiedzialności w trakcie realizacji zadań i wywiązywanie się z zobowiązań,
- zrozumienie konieczności rozwiązywania problemów oraz kończenia podjętych działań.
23. Podejmowanie decyzji. Umiejętność podejmowania decyzji w sposób bezstronny i obiektywny przez:
- rozpoznawanie istoty problemu oraz określenie jego przyczyn,
- podejmowanie decyzji na podstawie sprawdzonych informacji,
- rozważanie skutków podejmowanych decyzji,
- podejmowanie decyzji w złożonych lub obarczonych pewnym ryzykiem sprawach,
- podejmowanie decyzji obarczonych elementem ryzyka po uprzednim zbilansowaniu potencjalnych zysków i strat.
Radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych.
Pokonywanie sytuacji kryzysowych oraz rozwiązywanie skomplikowanych problemów przez:
- wczesne rozpoznawanie potencjalnych sytuacji kryzysowych,
- szybkie działanie mające na celu rozwiązanie kryzysu,
- dostosowywanie działania do zmieniających się warunków,
- wcześniejsze rozważanie potencjalnych problemów i zapobieganie ich skutkom,
- informowanie wszystkich, którzy będą musieli zareagować na kryzys,
- wyciąganie wniosków z sytuacji kryzysowych tak, żeby można było w przyszłości uniknąć podobnych sytuacji,
- skuteczne działanie (także) w okresach przejściowych lub wprowadzania zmian.
22. Samodzielność:
Zdolność do samodzielnego wyszukiwania i zdobywania informacji, formułowania wniosków i proponowania rozwiązań w celu wykonania zleconego zadania.
23. Inicjatywa - umiejętność i wola poszukiwania obszarów wymagających zmian i informowanie o nich:
- inicjowanie działania i branie odpowiedzialności za nie,
- mówienie otwarcie o problemach, badanie źródeł ich powstania.
24. Kreatywność:
Wykorzystywanie umiejętności i wyobraźni do tworzenia nowych rozwiązań ulepszających proces pracy przez:
- rozpoznawanie oraz identyfikowanie powiązań między sytuacjami,
- wykorzystywanie różnych istniejących rozwiązań w celu tworzenia nowych,
- otwartość na zmiany, poszukiwanie i tworzenie nowych koncepcji i metod,
- inicjowanie lub wynajdywanie nowych możliwości lub sposobów działania,
- badanie rożnych źródeł informacji, wykorzystywanie dostępnego wyposażenia technicznego,
- zachęcanie innych do proponowania, wdrażania i doskonalenia nowych rozwiązań.
25. Myślenie strategiczne:
Tworzenie planów lub koncepcji realizowania celów w oparciu o posiadane informacje przez:
- ocenianie i wyciąganie wniosków z posiadanych informacji,
- zauważanie trendów i powiązań między różnymi informacjami,
- identyfikowanie fundamentalnych dla urzędu potrzeb i generalnych kierunków działania,
- przewidywanie konsekwencji w dłuższym okresie,
- przewidywanie długoterminowych skutków podjętych działań i decyzji,
- planowanie rozwiązywania problemów i pokonywania przeszkód,
- ocenianie ryzyka i korzyści różnych kierunków działania,
- tworzenie strategii lub kierunków działania,
- analizowanie okoliczności i zagrożeń.
26. Umiejętności analityczne:
Umiejętne stawianie hipotez, wyciąganie wniosków przez analizowanie i interpretowanie danych, tj.:
- rozróżnianie informacji istotnych od nieistotnych,
- dokonywanie systematycznych porównań różnych aspektów analizowanych i interpretowanych danych,
- interpretowanie danych pochodzących z dokumentów, opracowań i raportów,
- stosowanie procedur prowadzenia badań i zbierania danych odpowiadających stawianym problemom,
- prezentowanie w optymalny sposób danych i wniosków z przeprowadzonej analizy,
- stosowanie odpowiednich narzędzi i technologii (włącznie z aplikacjami komputerowymi) w celu rozwiązania problemu/zadania.
14. Sporządzenie oceny na piśmie polega na:
1) wpisaniu do arkusza opinii dotyczącej wykonywania obowiązków przez ocenianego w
okresie, w którym podlegał on ocenie;
2) określenie poziomu wykonywania obowiązków przez ocenianego wg następującej skali
ocen:
a) bardzo dobry;
b) dobry;
c) zadowalający;
d) niezadowalający.
3) przyznaniu oceny pozytywnej w razie bardzo dobrego, dobrego lub zadowalającego
poziomu wykonywania obowiązków przez ocenianego albo przyznaniu oceny negatywnej.
15. Po sporządzeniu oceny przeprowadza się rozmowę wstępną oraz wypełnia część A
i B arkusza oceny nie później niż w ciągu 30 dni od sporządzenia na piśmie poprzedniej
oceny.
§ 3. Wykonanie zarządzenia pozostawia się kierownikowi GOPS.
§ 4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Kierownik
Gminnego Ośrodka Pomocy
Społecznej w Baruchowie
Zofia Stasiak