Decyzja dot. Przebudowy drogi nr 191032C w miejscowości Grodno
Baruchowo, dn. 24.08.2023r.
IBR.6220.1.2023
D E C Y Z J A
Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023r., poz. 775 ze zm.), zwanej dalej w skrócie Kpa, w związku z art. 71 ust. 1 i 2 pkt 2, art. 72 ust. 1 pkt 1 i 3, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 oraz art. 85 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023r., poz. 1094 ze zm.), zwanej dalej w skrócie uouioś, a także § 3 ust.1 pkt 62 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019r., poz. 1839 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Gminy Baruchowo, Baruchowo 54, 87-821 Baruchowo w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na: „Przebudowie drogi nr 191032C w miejscowości Grodno od km 0+000 do km 1+368,8”,przewidzianego do realizacji na działkach oznaczonych w ewidencji gruntów i budynków nr 85/5, 85/4, 53 w obrębie geodezyjnym Grodno , gm. Baruchowo,
stwierdzam brak potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania przedsięwzięcia
na środowisko
i określam istotne warunki korzystania ze środowiska:
- Istotne warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:
- W celu minimalizacji i ograniczenia oddziaływań związanych z emisją hałasu, wibracji i zanieczyszczeń do powietrza, prace budowlane prowadzić wyłącznie
w porze dziennej, tj. w godzinach 600-2200. - Celem zabezpieczenia gruntu oraz wód podziemnych i powierzchniowych przed zanieczyszczeniem substancjami ropopochodnymi, podczas realizacji inwestycji używać wyłącznie sprawnego sprzętu i monitorować ewentualne wycieki substancji ropopochodnych, które mogą powstać w wyniku awarii oraz zapewnić dostępność sorbentów. W przypadku wycieku substancji niebezpiecznych, zanieczyszczony grunt lub zużyty sorbent zebrać i przekazać uprawnionym odbiorcom odpadów.
- Zaplecze budowy oraz miejsca składowania materiałów budowlanych lub postoju pojazdów i maszyn zorganizować na terenie utwardzonym lub posiadającym szczelną nawierzchnię, w odległości co najmniej 10 m od cieków i zbiorników wodnych.
- Każdorazowo przed podjęciem prac w obrębie wykopów dokonać kontroli obecności zwierząt w ich obrębie. W przypadku obecności fauny, zwierzę lub zwierzęta odłowić, a następnie przenieść poza obszar robót, do siedliska zapewniającego możliwość dalszej wędrówki.
- Prace budowlane (w tym przygotowanie terenu) rozpocząć poza okresem lęgowym ptaków oraz kluczowym okresem rozrodu gatunków dziko występujących zwierząt, przypadającym w terminie od 1 marca do 31 sierpnia lub w dowolnym terminie
po potwierdzeniu maksymalnie na 2 dni przed zajęciem terenu przez specjalistę przyrodnika braku aktywnych lęgów ptaków oraz rozrodu zwierząt na terenie inwestycji. - Prowadzić nadzór przyrodniczy nad zamierzeniem w zakresie potencjalnychmigracji płazów i gadów; w razie wystąpienia ww. migracji przez tereninwestycyjny podczas prac przygotowawczych i realizacji przedsięwzięcia, wykonać montaż ogrodzeń ochronnych w miejscach wyznaczonych i zgodniez dokładnymi wskazaniami specjalisty herpetologa.
- Nie organizować zaplecza budowy lub miejsc postoju maszyn i składowaniamateriałów w zasięgu rzutu koron drzew.
- Drzewa i krzewy, które nie podlegają wycince, a pozostają w zasięgu oddziaływania inwestycji na czas realizacji inwestycji zabezpieczyć przed:
a) możliwością mechanicznego uszkodzenia, np. poprzez odeskowanie pni drzew
i wygrodzenie krzewów,
b) mechanicznym uszkodzeniem bryły korzeniowej poprzez prowadzenie prac
w bezpośrednim sąsiedztwie systemów korzeniowych drzew i krzewów w sposób ręczny, o ile pozwala na to technologia prac. Powstałe ewentualne uszkodzenia mechaniczne pni i korzeni zabezpieczyć preparatem grzybobójczym,
c) przesuszeniem systemu korzeniowego poprzez utrzymywanie maksymalnie przez dobę otwartych wykopów lub stosowanie mat osłaniających i ich nawilżanie
w okresie obniżonej wilgotności gruntu i powietrza.
- Ścieki bytowe generowane na etapie realizacji inwestycji, odprowadzać do szczelnych zbiorników bezodpływowych (przewoźnych toalet lub innych), zbiorniki systematycznie opróżniać (nie dopuszczać do ich przepełnienia) przez uprawnione podmioty.
- Wody opadowe i roztopowe z pasa drogowego odprowadzać za pomocą spadków podłużnych i poprzecznych na przyległy teren.
- Prace ziemne prowadzić bez konieczności prowadzenia prac odwodnieniowych;
w przypadku stwierdzenia konieczności odwodnienia wykopów, prace odwodnieniowe prowadzić bez konieczności i trwałego obniżania poziomu wód gruntowych. - Roboty ziemne prowadzić w sposób nie naruszający stosunków gruntowo- wodnych, a w szczególności ograniczający ingerencję w warstwy wodonośne.
- Teren inwestycji wyposażyć w niezbędną ilość szczelnych i nieprzepuszczalnych pojemników, koszy i kontenerów do gromadzenia odpadów.
- Odpady magazynować w sposób selektywny, a następnie sukcesywnie przekazywać do odbioru podmiotom posiadającym stosowne zezwolenia w zakresie gospodarowania odpadami.
UZASADNIENIE
Wnioskiem z dnia 13.07.2023r., Gmina Baruchowo, Baruchowo 54, 87-821 Baruchowo, wystąpiła o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na: „Przebudowie drogi gminnej nr 191032C w miejscowości Grodno od km 0+000
do km 1+368,8”,przewidzianego do realizacji na działkach oznaczonych w ewidencji gruntów i budynków nr 85/5, 85/4 i 53w obrębie geodezyjnym Grodno, gm. Baruchowo,
Po zapoznaniu się z załączonymi do wniosku dokumentami, w tym kartą informacyjną przedsięwzięcia stwierdzono, że planowana inwestycja jest przedsięwzięciem mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, wymienionym w § 3 ust.1 pkt 62 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019r., poz. 1839 ze zm.).
Wójt Gminy Baruchowo zgodnie z art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 uouioś wystąpił pismem z dnia 13.07.2023r. do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego we Włocławku oraz Dyrektora Zarządu Zlewni we Włocławku o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla ww. inwestycji. W dniu 13.07.2023r. Wójt Gminy Baruchowo obwieszczeniem nr IBR.6220.1.4.2023 zawiadomił strony postępowania o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
W dniu 28.07.2023 wpłynęła opinia Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego we Włocławku nr NNZ-42-36-44/23 stwierdzająca, że dla omawianego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Dyrektor Zarządu Zlewni we Włocławku pismem nr WA.ZZŚ.7.4901.156.2023.JB z dnia 26.07.2023r. (wpł. 04.08.2023r.) wyraził opinię, że dla w/w przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy wezwał wnioskodawcę pismem nr WOO.4220.629.2023.JM z dnia 31.07.2023 do uzupełnienia informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy po zapoznaniu się z kartą informacyjną i dodatkowymi wyjaśnieniami wydał w dniu 09.08.2023r. postanowienienr WOO.4220.629.2023.JM.2 stwierdzające, że dla przedsięwzięcia polegającego na: „Przebudowie drogi gminnej nr 191032C w miejscowości Grodno od km 0+000 do km 1+368,8”, nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Biorąc pod uwagę powyższe opinie i postanowienie, Wójt Gminy Baruchowo sierdził, iż dla omawianego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania i zgodnie z art. 10 § 1 i art. 73 § 1 Kpa w związku z art. 74 ust. 3 uouioś, wydał w dniu 09.08.2023r. obwieszczenie informujące o zakończeniu zbierania materiałów i możliwości zapoznania się z zebranymi materiałami oraz o możliwości wypowiedzenia się w ww. sprawie. Obwieszczenie zamieszczono na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy Baruchowo: www.bip.baruchowo.pl; na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Baruchowo; na tablicy ogłoszeń w miejscowości Grodno.
W wyznaczonym terminie nie zgłoszono uwag.
W odniesieniu do uwarunkowań wymienionych w art. 63 ust. 1 uouioś, tutejszy Organ przeanalizował rodzaj i charakter planowanej inwestycji oraz jej usytuowanie, zważywszy na możliwe zagrożenia dla środowiska, jak również rodzaj i skalę możliwego oddziaływania.
Obszar zamierzenia znajduje się w woj. kujawsko-pomorskim, w powiecie włocławskim, w gminie Baruchowo i stanowi odcinek drogi gminnej nr 191032C. Droga ma znaczenie jedynie lokalne i umożliwia dojazd do zlokalizowanych przy niejsiedlisk i zabudowań oraz okolicznych terenów uprawnych.
Droga aktualnie posiada nawierzchnię gruntową. W zakres robót wchodzi:
- ułożenie dwóch warstw bitumicznych,
- wykonanie poboczy z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie,
- utwardzenie pobocza drogi,
-poprawę odwodnienia powierzchniowego poprzez nadanie prawidłowych spadków poprzecznych i podłużnych,
- wdrożenie stałej organizacji ruchu,
- wykonanie zjazdów.
Parametry drogi po zrealizowaniu przebudowy:
- klasa drogi: „L” (droga lokalna),
- kategoria drogi: droga gminna,
- szerokość drogi: jezdnia 3,0 m + pobocza 2 x 0,50 m,
- kategoria ruchu: KR1,
- prędkość projektowa: 30 km/h.
Przy realizacji robót ziemnych, drogowych i budowlanych przewiduje się zastosowanie sprzętu samojezdnego z napędem spalinowym, takiego jak: koparko-ładowarki, spycharko-ładowarki, równiarki, walce i samochody samorozładowcze. Poza tym inne urządzenia, takie jak: zagęszczarki oraz ręczne urządzenia mechaniczne o napędzie elektrycznym bądź spalinowym.
Planowane prace drogowe zostaną wykonane przy zastosowaniu tradycyjnych, typowych technologii dla prac drogowych, remontowo-budowlanych, w sposób ręczny i mechaniczny. Zastosowane materiały i wyroby będą spełniały wymagania obowiązujących przepisów i norm oraz posiadały wymagane prawem świadectwa i certyfikaty.
Zakłada się wykorzystanie normatywnych ilości surowców i materiałów, w tym wody (pobieranej z gminnej sieci wodociągowej lub dowożonej beczkowozem), asfaltu, kruszywa łamanego kamiennego, piasku, cementu, betonu, a także paliw i energii elektrycznej.
W ramach prac, Inwestor nie rozważał innych wariantów przedsięwzięcia. Zaproponowany zakres prac i rodzaj technologii zostały uznane za optymalne pod względem środowiskowym, ekonomicznym i wytrzymałościowym. Nastąpi także wyraźna poprawa odwodnienia jezdni.
Na terenie projektowanego zadania nie występują obszary wodno-błotne, inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek, obszary wybrzeży i środowisko morskie, obszary górskie lub leśne, obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych, obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody, obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia, a także obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne, przylegające do jezior, uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej.
Przebudowa drogi nie należy do kategorii zakładu o zwiększonym, bądź dużym ryzyku pojawienia się awarii przemysłowej, w myśl rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2016r., poz. 138).
Zadanie będzie powiązane funkcjonalnie z istniejącą już siecią dróg przebiegającą jednak w obrębie innych pasów drogowych. Zgodnie z informacjami przedstawionymi w Kip, w najbliższym czasie nie są planowane budowy lub przebudowy odcinków dróg, z którym krzyżuje się przedmiotowa droga w ramach tego przedsięwzięcia. Zatem na etapie realizacji nie powinno zachodzić zjawisko kumulowania się oddziaływań istniejącej sieci drogowej z planowaną do przebudowy drogą.
Nieznaczne skumulowane oddziaływanie może wystąpić w czasie prowadzenia robót, tj. emisji hałasu i zanieczyszczenia powietrza od pojazdów poruszających się po drogach.
Projektowane przedsięwzięcie zarówno w fazie realizacji, jak i eksploatacji, nie niesie za sobą ryzyka wystąpienia poważnej katastrofy naturalnej z uwagi na lokalizację, używane do przebudowy materiały i technologię robót.
Na podstawie informacji zawartych w przedłożonej dokumentacji, Wójt Gminy przeanalizował wpływ inwestycji w kontekście adaptacji do skutków zmian klimatu (efekt cieplarniany). Podczas realizacji wystąpi emisja gazów cieplarnianych, głównie dwutlenku węgla, w związku z pracą ciężkiego sprzętu i środków transportu materiałów wykorzystywanych do dokonania przebudowy. Emisja ta będzie krótkotrwała i o niewielkim lokalnym zasięgu, czyli będzie mało znacząca. Natomiast na etapie eksploatacji, dzięki nowej nawierzchni nastąpi poprawa płynności ruchu, co przełoży się na zmniejszenie ilości spalanego paliwa, tym samym emisji gazów odpowiedzialnych za powstawanie efektu cieplarnianego (przede wszystkim dwutlenku węgla). Z uwagi na lokalny charakter drogi oraz niewielkie natężenie ruchu nie przewiduje się wpływu zamierzenia na klimat.
Przy przebudowie i utrzymaniu drogi będą stosowane technologie i materiały, dostosowane do warunków klimatycznych występujących w Polsce. Ponadto, zamierzenie jest położone poza terenami osuwisk oraz zagrożonymi podtopieniami i wystąpieniem powodzi.
Analizowany odcinek drogi nadal będzie funkcjonować w drogowym układzie lokalnym, wykorzystywane przede wszystkim na potrzeby dojazdu do nieruchomości położonych w ich pobliżu. Nie przewiduje się, aby w związku z wykonaniem przebudowy nastąpił znaczący wzrost natężenia ruchu. Nadal pozostanie to ruch o małym natężeniu. Przedsięwzięcie zakłada polepszenie komfortu i warunków jazdy poprzez poprawę parametrów technicznych. Przebudowa nie zmieni układu komunikacyjnego sieci drogowej.
Realizacja zadania wiąże się z wytwarzaniem m.in. odpadów z budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych z grupy 17 według katalogu odpadów, zawartego w rozporządzeniu Ministra Klimatu z dnia 2 stycznia 2020r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. z 2020 r., poz. 10). Powstawać mogą także odpady komunalne, związane ze sferą bytową pracowników (grupa 20) oraz odpady opakowaniowe (grupa 15).
Gospodarka odpadami prowadzona będzie zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami i zasadą minimalizacji ich ilości. Wszystkie odpady, powstające podczas prac budowlanych gromadzone będą w sposób selektywny w wyznaczonych i przystosowanych do tego celu miejscach, a następnie z odpowiednią częstotliwością przekazywane do odzysku lub unieszkodliwiania podmiotom posiadającym stosowne pozwolenia.
Rodzaj i ilość wytwarzanych odpadów nie będą miały znaczącego negatywnego wpływu na środowisko przy zachowaniu podstawowych zasad gospodarowania odpadami, tj. hierarchii sposobów postępowania z odpadami zawartej w art. 17 ustawy z dnia 14 grudnia 2012r. o odpadach (Dz. U. z 2021r., poz. 779 ze zm.).
Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest w obszarze dorzecza Wisły, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2022r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (Dz. U. z 2023r., poz. 300).
Zamierzenie znajduje się w obszarze jednolitej części wód podziemnych oznaczonym europejskim kodem PLGW200047, zaliczonym do regionu wodnego Środkowej Wisły. Stan ilościowy i chemiczny tej JCWPd oceniono jako dobry. Rozpatrywana jednolita część wód podziemnych jest zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych, tj. utrzymania co najmniej dobrego stanu ilościowego i chemicznego wód podziemnych.
Przedsięwzięcie znajduje się w obszarze jednolitej części wód powierzchniowych oznaczonym europejskim kodem PLRW200023278888 - Rakutówka do Olszewi”, zaliczonym do regionu wodnego Środkowej Wisły. Ta JCWP posiada status naturalnej części wód, której stan oceniono jako zły (stan ekologiczny – umiarkowany; stan chemiczny – poniżej dobrego). Rozpatrywana jednolita część wód powierzchniowych jest zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych, tj. osiągnięcia dobrego stanu ekologicznego i w przypadku stanu chemicznego: dla złagodzenia wskaźników – poniżej stanu dobrego, dla pozostałych wskaźników – stan dobry.
Na etapie budowy głównymi przyczynami zanieczyszczenia wód i gleby mogą być spływy deszczowe oraz roztopowe z terenu budowy, a także wypłukiwane zanieczyszczenia z materiałów używanych do budowy.
W celu zabezpieczenia gruntu oraz wód podziemnych i powierzchniowych przed zanieczyszczeniem substancjami ropopochodnymi, podczas realizacji używany będzie wyłącznie sprawny sprzęt i monitorowane będą ewentualne wycieki substancji ropopochodnych, które mogą powstać w wyniku awarii.
Tymczasowe zaplecze budowy oraz miejsca składowania materiałów budowlanych lub postoju pojazdów i maszyn zostaną zorganizowane na terenie utwardzonym i posiadającym szczelną nawierzchnię, co znacznie ograniczy ryzyko zanieczyszczenia środowiska wodno-gruntowego.
Na etapie realizacji przedsięwzięcia zapewniona zostanie dostępność sorbentów.
W przypadku wycieku substancji niebezpiecznych, zanieczyszczony grunt lub zużyty sorbent należy zebrać i przekazać uprawnionym odbiorcom odpadów.
Podczas realizacji przedsięwzięcia zostaną wykorzystane przenośne toalety z bezodpływowym zbiornikiem na ścieki, których opróżnianiem zajmować się będzie specjalistyczna firma, posiadająca stosowne zezwolenie.
Odwodnienie jezdni drogi odbywać się będzie za pomocą spadków podłużnych i poprzecznych na tereny przyległe.
W związku z planowanym zakresem prac, polegającym w szczególności na zmianie nawierzchni jezdni, nie przewiduje się prowadzenia głębokich wykopów, a tym samym naruszenia istniejących warunków hydrogeologicznych, w tym warstw wodonośnych. Z uwagi na rodzaj, zakres i lokalizację przedsięwzięcia stwierdza się, że przy zastosowaniu rozwiązań opisanych w Kip, jego realizacja i eksploatacja nie wpłynie negatywnie na ryzyko nieosiągnięcia celów środowiskowych zawartych w Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły.
W dniu 26 czerwca 2023r. Sejmik Województwa Kujawsko-Pomorskiego przyjąłuchwałę Nr LIX/804/23 w sprawie określenia programu ochrony powietrza w zakresie pyłuzawieszonego PM10, PM2,5 oraz benzo(a)pirenu dla strefy kujawsko-pomorskiej –aktualizacja. Program ochrony powietrza w zakresie pyłu zawieszonego PM10, PM2,5oraz benzo(a)pirenu dla strefy kujawsko-pomorskiej – aktualizacja (dalej POP lub Program)stanowi aktualizację obowiązującego dotychczas „Programu ochrony powietrza w zakresiepyłu zawieszonego PM10 oraz benzo(a)pirenu dla strefy kujawsko-pomorskiej” określonegouchwałą Nr XXIII/340/20 Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia 22 czerwca2020r., w zakresie pyłu zawieszonego PM10 oraz benzo(a)pirenu, a także uwzględnia pyłzawieszony PM2,5. Został opracowany w związku z odnotowaniem w 2021r. przekroczeniemstandardów jakości powietrza – średniodobowego poziomu dopuszczalnego pyłu zawieszonegoPM10 oraz średniorocznego poziomu dopuszczalnego pyłu zawieszonego PM2,5 (nowegozanieczyszczenia, którego przekroczenie poziomu dopuszczalnego nie wystąpiło w 2018r.), a także średniorocznego poziomu docelowego benzo(a)pirenu na terenie strefy.
W uchwale wskazano działania wskazane do realizacji w celu osiągnięcia standardówjakości powietrza oraz obniżenia stężenia benzo(a)pirenu w strefie kujawsko-pomorskiej.Jednym z nich jest przebudowa i modernizacja dróg, które polega na utwardzaniu drógi poboczy. Pozwala to na ograniczenie emisji wtórnej, z unoszenia pyłu z powierzchni jezdnii pobocza.
Przebudowa przedmiotowej drogi pozwoli na ograniczenie emisji z unoszenia pyłu z podłoża, czyli emisji wtórnej. Zatem planowane zamierzenie wpisuje się w realizację działań,określonych w ww. programie ochrony powietrza.
Na etapie realizacji przedsięwzięcia, prace budowlane, w szczególności praca ciężkiegosprzętu, wykonywanie prac ziemnych oraz transport materiałów budowlanych, spowodująokresowe uciążliwości, takie jak: podwyższony poziom hałasu oraz emisję zanieczyszczeń do powietrza. Dla zminimalizowania ww. oddziaływańwszystkie prace w sąsiedztwie terenów zabudowy mieszkaniowej będą wykonywane wyłącznie w porze dziennej, z wyjątkiem prac wymagających ciągłości technologicznej (typu betonowanie). Natomiast materiały pylące oraz masy bitumiczne będą transportowane samochodami, których skrzynia ładunkowa wyposażona zostanie w opończę lub inne zabezpieczenie ograniczające pylenie materiału oraz emisję oparów asfaltu. W przypadku, jeżeli materiały sypkie będą charakteryzowały się niska wilgotnością, w celu ograniczenia pylenia podczas przesypu należy zraszać je wodą. W okresie niekorzystnych warunków meteorologicznych (długotrwały brak opadów i wiatr) teren budowy należy zraszać wodą w celu ograniczenia wtórnego pylenia. Wszelkie uciążliwości związane z etapem realizacji mają charakter okresowy i ustąpią z chwilą zakończenia budowy. Biorąc pod uwagę odcinkowy charakter zadania, lokalizacja źródeł dźwięku i zanieczyszczeń powietrza będzie zmienna
w czasie oraz ograniczona przestrzennie.
Oddziaływania ruchów wibracyjnych o wysokiej amplitudzie drgań będą zachodzićprzede wszystkim w trakcie wykonywanych prac i zanikną po ich zakończeniu.
Inwestycja nie jest całkowicie nowym zamierzeniem i nie spowoduje znaczącegowzrostu natężenia ruchu pojazdów, zwiększenia ich prędkości lub udziału pojazdów ciężkichw potoku ruchu. Przedsięwzięcie należy traktować jako dostosowanie drogi do obecnychwymogów.
Nie przewiduje się, aby eksploatacja układu drogowego powodowała przekroczeniastandardów jakości powietrza oraz klimatu akustycznego.
Planowane przedsięwzięcie jest zlokalizowane poza obszarami chronionymi w myśl ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r., poz. 1336), w tym poza wyznaczonymi, mającymi znaczenie dla Wspólnoty i projektowanymi przekazanymi do Komisji Europejskiej obszarami Natura 2000.
W pobliżu trasy przebudowywanej drogi obecny jest ciek wodny stanowiący potencjalne siedlisko płazów, a także różnej wielkości zbiorniki wodne. Podczas prowadzonej inwentaryzacji przyrodniczej, na terenach w okolicy planowanego przedsięwzięcia, stwierdzono obecność osobników ropuchy szarej, żab zielonych (ujęte ogólnie jako kompleks) oraz żaby trawnej.
W związku z powyższym, należy zachować szczególną ostrożność względem możliwych tras migracji tych zwierząt, prowadzić nadzór przyrodniczy,a w przypadku ich wykrycia należy podjąć stosowne środki zabezpieczające, zgodnieze wskazaniami specjalisty herpetologa.
Obszar analizowanego zamierzenia stanowi także potencjalne siedlisko lęgowe gatunków ptaków związanych z zadrzewieniami i terenami otwartymi. Celem wyeliminowania zagrożenia niszczenia lęgów gatunków chronionych ptaków, prace należy rozpocząć poza okresem lęgowym ptaków lub po potwierdzeniu braku lęgów przez specjalistę przyrodnika. Należy także zabezpieczyć drzewa rosnące w zasięgu oddziaływania przedmiotowego zadania, chroniąc je przed uszkodzeniami i przesuszeniem.
Planowana inwestycja położona jest w bliskiej odległości od rezerwatu przyrody Grodno (w najbliższym punkcie ok. 200 m). Przedsięwzięcie obejmuje przebudowę już istniejącej drogi, użytkowanej przez lokalną społeczność, przy czym przebudowa nie zmieni parametrów użytkowania drogi oraz jego zakresu (ruch lokalny), a w związku z tym, całość zamierzenia nie wpłynie negatywnie na przyrodę rezerwatu.
Podczas przeprowadzonej inwentaryzacji na terenie bezpośredniego oddziaływania planowanej inwestycji nie stwierdzono obecności stanowisk chronionych gatunków roślin i siedlisk przyrodniczych. Przedsięwzięcie nie wiąże się z wycinką drzew i krzewów. W wyniku realizacji zadania nie nastąpi pogorszenie się stanu naturalnego środowiska. Zmiany oraz uciążliwości w trakcie budowy będą krótkotrwałe, a przyjęte działania wyeliminują ewentualny negatywny wpływ przedsięwzięcia.
W przypadku jeśli skutkiem robót budowlanych bądź innych prac związanych z realizacją zamierzenia będzie podjęcie czynności objętych zakazami względem gatunków chronionych zwierząt, roślin oraz grzybów, wynikającymi z art. 51 i 52 ww. ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, Inwestor lub Wykonawca są zobowiązani do uzyskania zgody na wykonania czynności podlegających zakazom na zasadach określonych w art. 56 ww. ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.
Przedsięwzięcie, ze względu na swój lokalny zasięg, nie wiąże się z oddziaływaniem transgranicznym.
Reasumując uznano, iż zastosowanie zaproponowanych w przedłożonej Kip oraz jej uzupełnienia, rozwiązań technicznych, technologicznych i organizacyjnych, zapewni ochronę środowiska na etapie realizacji oraz eksploatacji zamierzenia.
W związku z powyższym, biorąc pod uwagę lokalizację, zakres i planowany sposób realizacji i eksploatacji inwestycji, w oparciu o postanowienie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy i opinie: Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego we Włocławku oraz Dyrektora Zarządu Zlewni we Włocławkututejszy Organ nie stwierdził konieczności przeprowadzenia dla przedmiotowego przedsięwzięcia oceny oddziaływania na środowisko, a tym samym sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko.
W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.
Pouczenie
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nie rodzi praw do terenu oraz nie narusza praw własnościi uprawnień osób trzecich. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nie uprawniado wycinki drzew i krzewówani rozpoczęcia robót budowlanych.
Zgodnie z art. 72 ust. 3 uouioś , decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o których mowa w art.72 ust. 1, oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 72 ust. 1a w/w ustawy. Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia następuje w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, z zastrzeżeniem ust. 4 i 4bart. 72. Złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia może nastąpić w terminie 10 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 3, od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach w pierwszej instancji, stanowisko, że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub postanowieniu, o którym mowa w art. 90 ust. 1, jeżeli było wydane. Zajęcie stanowiska następuje na wniosek uwzględniający informacje na temat stanu środowiska i możliwości realizacji warunków wynikających z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub postanowienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, jeżeli było wydane. Wniosek, składa się do organu nie wcześniej niż po upływie 5 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna. Zajęcie stanowiska następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Niniejsza decyzja zgodnie z art. 86 wiąże organy: wydające decyzje określające warunki korzystania ze środowiska w zakresie, w jakim ma być uwzględniona przy wydawaniu tych decyzji; wydające decyzje, o których mowa w art. 72 ust. 1; przyjmujące zgłoszenia, o których mowa w art. 72 ust. 1a.
Wykonanie warunków decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, które nie zostały uwzględnione w decyzjach, o których mowa w art. 86uouioś, podlega egzekucji administracyjnej w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, o ile przedsięwzięcie jest realizowane.
W myśl art.136a uouioś, jeżeli warunki, wymogi oraz obowiązki określone w decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach nie zostały uwzględnione w decyzjach, o których mowa
w art. 86 ww. ustawy, podmiot realizujący, eksploatujący lub likwidujący przedsięwzięcie podlega karze pieniężnej w wysokości od 5000 zł do 1 000 000 zł.
Od niniejszej decyzji służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Włocławku za pośrednictwem Wójta Gminy Baruchowo, w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa
do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna,
co oznacza, iż decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu i brak jest możliwości zaskarżenia decyzji.
Załączniki:
1.Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia.
Otrzymują:
- Wnioskodawca.
- UG-aa/a.
pozostałe strony postępowania tj.:
- Gmina Baruchowo, Baruchowo 54, 87-821 Baruchowo.
- Laskowska Dorota.
- Laskowski Mariusz.
- Wesołowska Edyta.
- Wesołowski Tomasz.
- Wachulak Anna.
- Wachulak Piotr.
- Mechuła Edward.
- Gapińska Anna.
- Gapiński Marcin.
- Kacperska Lidia.
- Wichlińska Agnieszka.
- Wichliński Stanisław.
- Winnicki Stanisław.
- Ogłodziński Kamil.
- Mechuła Sylwester.
- Mechuła Anna.
- Mechuła Jarosław.
- Nowaczewski Tomasz.
- Mikołajczyk Jacek.
- Mikołajczyk Urszula.
- Złotowska Agnieszka.
- Tomaszewski Karol.
- Szaradowski Krzysztof.
- Mechuła Marek.
- Ostrowska Dorota.
(adresy w aktach sprawy)
Do wiadomości:
1.Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy,
2.Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny we Włocławku,
3.Państwowe Gospodarstwo Wodne, Dyrektor Zarządu Zlewni we Włocławku.
Załącznik nr 1
do decyzji Wójta Gminy Baruchowo
nr IBR.6220.1.2023
z dn. 24.08.2023r. o środowiskowych uwarunkowaniach
Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia
- Rodzaj, skala i usytuowanie przedsięwzięcia
Obszar inwestycji znajduje się w woj. kujawsko-pomorskim, w powiecie włocławskim, w gminie Baruchowo i stanowi odcinek drogi gminnej. Przedsięwzięcie będzie polegało na przebudowie istniejącej drogi na odcinku długości 1368,8 m. Droga ma znaczenie jedynie lokalne i umożliwia dojazd do zlokalizowanych przy niej siedlisk i zabudowań oraz okolicznych terenów uprawnych.
- Zakres inwestycji
W zakres robót planowanej inwestycji wchodzi:
- ułożenie dwóch warstw bitumicznych,
- wykonanie poboczy z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie,
- wykonanie zjazdów.
W ramach inwestycji nie będą wykonywane wykopy.
Przedsięwzięcie obejmuje następujące działki ewidencyjne :
- dz. nr: 85/5, 85/4 i 53obręb Grodno
- Parametry przebudowywanej dróg
- łączna długość przebudowywanej drogi: 1368,8m;
- klasa drogi: „L” ( droga lokalna );
- kategoria drogi: droga gminna;
- szerokość drogi: jezdnia 3,0m + pobocza 2 x 0,5m
- kategoria ruchu: KR1;
- prędkość projektowa: 30 km/h;
- odwodnienie powierzchniowe za pomocą spadków poprzecznych i podłużnych
Kategoriaiklasadrogi orazkategoria ruchunie ulegnązmianie.
- Powierzchnia zajmowanej nieruchomości
Całkowita powierzchnia inwestycji obejmuje :
- powierzchnia jezdni - 4106,4 m2,
- powierzchnia poboczy – 1368,8 m2.
Przebudowywana droga jest drogą gminną w klasie „L”, o nawierzchni gruntowej. Po obu stronach drogi zlokalizowana jest nieliczna zabudowa zagrodowa oraz pola uprawne. Wzdłuż części pasa drogowego biegnie napowietrzna linia energetyczna. W pasie drogowym biegnie podziemna sieć teletechniczna i wodociągowa.
Ze względu na zakres planowanego przedsięwzięcia, jego parametry techniczne oraz zagospodarowanie terenu, inwestycja nie zmieni ukształtowania powierzchni terenu, oraz nie zakłóci szlaków migracji zwierzyny.
- Rodzaj technologii
W ramach przedmiotowej inwestycji, przewiduje się wykonanie nawierzchni bitumicznej jezdni w pasie istniejącej drogi utwardzonej, wykonanie poboczy i zjazdów gospodarczych. W ramach przedmiotowej inwestycji, przewiduje się wykonanie robót w następujących technologiach:
- Konstrukcja jezdni – pełna konstrukcja
- warstwa ścieralna AC 8S 50/70 gr. 4 cm
- warstwa wiążąca AC 11W 50/70 gr. 4 cm
- podbudowa z KŁSM 0/31 z zaklinowaniem gr. 10cm
- podbudowa z KŁSM 0/63 gr. 15cm
- warstwa odcinająca z piasku gr. 10cm
Roboty nawierzchniowe wykonywane będą mechanicznie. Wykopy realizowane będą na głębokość 30cm, nie wymagają odwodnienia. W ramach przedsięwzięcia nie przewiduje się dodatkowych robót instalacyjnych (kanalizacyjnych, wodociągowych etc).
- Przewidywane ilości wykorzystywanej wody, surowców, materiałów, paliw i energii
Realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia związana będzie z wykorzystaniem pewnych ilości materiałów, surowców, paliw oraz wody. Materiałami wykorzystanymi podczas przebudowyprzedmiotowej drogi będą głównie masy bitumiczne.
Planuje się wykorzystać następujące surowce i materiały :
- beton asfaltowy– ok. 900Mg
- kruszywo łamane (podbudowa i pobocze) – ok. 3000Mg
- elementy oznakowania drogi,
- paliwa (olej napędowy do maszyn i pojazdów),
- woda.
Załączniki (1) | Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Źródło informacji: | Piotr Seklecki |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Piotr Seklecki |
Data wprowadzenia: | 2023-08-24 08:39:24 |
Opublikował: | Piotr Seklecki |
Data publikacji: | 2023-08-24 08:48:00 |
Ostatnia zmiana: | 2023-08-24 08:51:18 |
Ilość wyświetleń: | 473 |