ZARZĄDZENIE NR 34.2016
WÓJTA GMINY BARUCHOWO z dnia 30 września 2016 roku w sprawie: ustalenia zakresu działania w dziedzinie obronności państwa w czasie pokoju dla referatów i stanowisk pracy w Urzędzie Gminy oraz dla kierowników podległych jednostek organizacyjnych. Na podstawie Zarządzenia Nr 65/05 Wojewody Kujawsko- Pomorskiego z dnia 5 kwietnia 2005 roku w sprawie ustalenia ramowego zakresu działania w dziedzinie obronności państwa w czasie pokoju dla organów samorządu terytorialnego, kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich, przedsiębiorców i kierowników innych jednostek organizacyjnych oraz władz organizacji społecznych zarządza się, co następuje: § 1.1. W związku ze zmianami organizacyjnymi Urzędu ustala się nowe ramowe zakresy działania w dziedzinie obronności państwa w czasie pokoju dla: 1) organu samorządu terytorialnego – referatów i pracowników Urzędu Gminy w załączniku Nr 1 do zarządzenia; 2) kierowników podległych jednostek organizacyjnych, w załączniku Nr 2 do zarządzenia. 2. Zakres działania zawiera przedsięwzięcia i czynności w dziedzinie obronności państwa wspólne dla kierowników podległych jednostek organizacyjnych, kierowników referatów Urzędu Gminy (pracowników Urzędu), a także zadania wykonywane w ramach przygotowań obronnych państwa w odniesieniu do zadań własnych wykonywanych w danej komórce organizacyjnej na danym stanowisku pracy i stosownie do kompetencji określonych w obowiązujących ustawach i rozporządzeniach wydanych na ich podstawie. § 2. Kierownicy podległych jednostek organizacyjnych, kierownicy referatów i pracownicy Urzędu – zgodnie z właściwością rzeczową, wykonują przedsięwzięcia i czynności w zakresie obronności państwa w czasie pokoju powierzone i zlecone Wójtowi jako organowi gminy w przedmiocie organizowania i wykonywania zadań w tym zakresie. § 3. Kierownicy jednostek organizacyjnych, kierownicy referatów i pracownicy Urzędu w toku realizacji przedsięwzięć i czynności związanych z organizowaniem wykonywania zadań w zakresie obronności państwa zobowiązani są do uwzględniania zasad, trybu oraz terminów wynikających z obowiązujących przepisów normatywnych i ustalonych przez organy gminy, uprawnione jednocześnie do sprawowania nadzoru i kontroli. § 4. Opracowanie w zakresie ustalenia zadań dla jednostek organizacyjnych § 5. Bezpośredni nadzór i kontrolę wykonywania zadań i czynności w zakresie obronności państwa sprawują: 1) wyznaczony przez Wójta – Sekretarz Gminy; 2) organy upoważnione przez Wojewodę Kujawsko- Pomorskiego; 3) inne upoważnione organy zewnętrzne. § 6. Koordynację wykonywania zadań wynikających z zakresu działania powierza się sekretarzowi, we współpracy z podinspektorem ds. kadr i podinspektorem ds. obronnych i straży, których czynię odpowiedzialnymi za aktualizację nałożonych zadań w dziedzinie obronności państwa, ustalonych w trybie ustaw i rozporządzeń wykonawczych i zaistniałych zmian organizacyjnych. § 7.1. Sekretarz Gminy w terminie do końca listopada 2016r. spowoduje, że pracownicy i kierownicy podległych jednostek organizacyjnych zostaną zapoznani z przypisanymi im zadaniami. 2. Fakt powierzenia zadań winien zostać utrwalony w formie pisemnej (aneks do zakresu zadań z potwierdzeniem przyjęcia ich do wiadomości wpięty do akt osobowych) za co odpowiedzialną czynię podinspektora ds. kadr. § 8. Traci moc Zarządzenie Nr 10.05 Wójta Gminy Baruchowo z dnia 14 września 2005 roku w sprawie zakresów działania referatów oraz samodzielnych stanowisk pracy w dziedzinie obronności państwa w czasie pokoju. § 9. Nadzór nad realizacją zarządzenia powierzam Sekretarzowi Gminy. § 10. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania. Załącznik Nr 2 do Zarządzenia Wójta Gminy Baruchowo Nr 34.2015 ZAKRES DZIAŁANIA W DZIEDZINIE OBRONNOŚCI PAŃSTWA W CZASIE POKOJU DLA PODLEGŁYCH JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH I. Przedsięwzięcia wspólne Kierownicy podległych jednostek organizacyjnych wykonują przedsięwzięcia i czynności w dziedzinie obronności państwa w czasie pokoju w zakresie ustalonym przez Wójta w ramach powszechnego obowiązku obrony, a w szczególności: 1. W zakresie współdziałania: 1) współdziałają z organami administracji publicznej oraz kierownikami innych jednostek organizacyjnych w procesie realizacji zadań obronnych mających na celu zapewnienie optymalnych warunków do ich realizacji i obejmującymi: a) wymianę doświadczeń i informacji dotyczących planowania i realizacji zadań obronnych, b) uzgadnianie działań dotyczących planowania i realizacji zadań obronnych realizowanych na tym samym szczeblu decyzyjnym, c) inicjowanie i podejmowanie współpracy o charakterze regionalnym, d) integrowanie wysiłków i współpracy w zakresie wykorzystania bazy materiałowej, usługowej i szkoleniowej. 2) współuczestniczą w realizacji zadań dotyczących: a) zabezpieczenia potrzeb sił zbrojnych, b) wsparcia państwa gospodarza HNS /Host Nation Support/ udzielanego siłom sojuszniczym – stacjonującym lub przemieszczającym się na obszarze województwa /gminy/ w czasie pokoju, zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny, c) zabezpieczenie sił i środków niezbędnych do zapewnienia procesu koordynacji i kierowania działaniami o charakterze obronnym w warunkach wprowadzenia na terenie województwa jednego z ustawowych stanów nadzwyczajnych. 2. W zakresie spraw ogólnoobronnych: 1) opracowują i utrzymują w stałej aktualności plany i dokumenty mające wpływ na realizację zadań obronnych w czasie pokoju, podczas osiągania wyższych stanów gotowości obronnej państwa i w czasie wojny. 2) realizują nałożone zadania w zakresie: a) planowania operacyjnego, obejmujące przedsięwzięcia planistyczne, dotyczące w szczególności funkcjonowania zakładu, szkoły w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, b) szkolenia obronnego kadry kierowniczej i pracowników. 3) podejmują czynności związane z nadzorem i kontrolą terminowego i prawidłowego wykonywania zadań obronnych, 4) opracowują analizy i sprawozdania z wykonania zadań w zakresie obronności na zasadach i trybie ustalonym w Wytycznych Wójta Gminy Baruchowo w sprawie planowania, organizacji i realizacji zadań obronnych, ochrony ludności oraz z zakresu zarządzania i reagowania kryzysowego i w kalendarzowych planach /obronnych, ochrony ludności, zarządzania i reagowania kryzysowego / na dany rok kalendarzowy, 5) wykonują inne zadania obronne wynikające z otrzymywanych decyzji, zarządzeń oraz wytycznych ustalonych przez Wojewodę Kujawsko-Pomorskiego, Wójta – Szefa Obrony Cywilnej Gminy oraz Dyrektorów Wydziałów Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy. 3. W zakresie zagadnień gospodarczo-obronnych: 1) współuczestniczą w opracowaniu “Wojewódzkiego Programu Mobilizacji Gospodarki” oraz “Wojewódzkiego Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych”, 2) planują przedsięwzięcia w zakresie ochrony załóg zakładów i ludności przed skutkami oddziaływania czynników rażenia, 3) organizują i tworzą systemy ostrzegania i powiadamiania o zagrożeniach oraz usuwania ich skutków, 4) realizują zadania dotyczące w szczególności: a) zaspokajania potrzeb sił zbrojnych i innych jednostek nadrzędnych realizujących zadania w zakresie obronności, b) przedsięwzięć wynikających z obowiązków państwa gospodarza związanych z udzielaniem wsparcia przebywającym na obszarze województwa /gminy / wojskom sojuszniczym. 4. W zakresie ochrony ludności: 1) współdziałają z organami administracji publicznej i organem administracji samorządowej, kierownikami innych jednostek organizacyjnych przy opracowywaniu i aktualizowaniu planów obrony cywilnej oraz innych dokumentów dotyczących przygotowania i działania Obrony Cywilnej, 2) opracowują i utrzymują w stałej aktualności: a) specjalistyczne plany zapewniające realizacje zadań zawartych w planie obrony cywilnej zakładu, b) plan ewakuacji załóg, stosownie do przyjętych zagrożeń, c) plany przygotowania budowli ochronnych dla załóg i ludności /ukryć/, współdziałają w wykonywaniu zadań obronnych i Obrony Cywilnej z innymi jednostkami w przypadkach nakazanych do wydzielenia sił i środków celem organizacji formacji OC oraz innych zadań określonych odrębnymi przepisami, 3) prowadzą działalność popularyzacyjną w zakresie obrony cywilnej wśród pracowników i uczniów, 4) przygotowują i zapewniają: a) możliwości ukrycia załóg zakładów pracy, b) przygotowują plany związane z zapewnieniem dostaw wody pitnej dla załóg zakładów pracy oraz wody dla urządzeń specjalnych do likwidacji skażeń, celów przeciwpożarowych oraz dla całej ludności gminy, c) organizują i nadzorują szkolenia i ćwiczenia z zakresu obrony cywilnej i powszechnej samoobrony, d) realizują pozostałe przedsięwzięcia, czynności i zadania w zakresie obrony cywilnej, ochrony ludności, zarządzania i reagowania kryzysowego ustalone przez Szefa Obrony Cywilnej Gminy. 5. W zakresie polityki informacyjnej: 1) ustalają priorytety w zakresie przekazywania informacji i decyzji dla załóg zakładów, 2) gromadzą, analizują i przechowują informacje dotyczące obronności, 3) współpracują z organem samorządu lokalnego w zakresie organizacji informowania, ostrzegania i powiadamiania o zdarzeniach, a także podjętych decyzjach dotyczących spraw obronnych. 6. W zakresie polityki kadrowej, funkcjonowania i organizowania pracy zakładów: 1) prowadzą odpowiednią politykę kadrową w zakresie obsady stanowisk lub powierzenia /przypisania/ konkretnej osobie realizację zadań obronnych zakładu, zapewniających przygotowanie oraz sprawne funkcjonowanie systemu kierowania, 2) planują i zapewniają na okres zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny odpowiednią obsadę kadrową zakładu z podległych pracowników w celu prawidłowej realizacji nakazanych zadań obronnych, 3) zawiadamiają wojskowych komendantów uzupełnień o pracownikach podlegających obowiązkowi czynnej służby wojskowej, którzy: a) posiadają nadany: przydział mobilizacyjny, pracowniczy przydział mobilizacyjny lub przydział organizacyjno-mobilizacyjny, b) zostali przeznaczeni do wykonywania świadczeń na rzecz obrony, których świadczeniobiorcą są Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej, c) są poborowymi i dotychczas nie stawali do poboru, jeżeli w danym roku kalendarzowym kończą co najmniej dwadzieścia cztery lat życia, 4) prowadzą sprawy związane z reklamowaniem żołnierzy rezerwy od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny, 5) realizują świadczenia osobiste i rzeczowe na rzecz obrony kraju nałożone na zakład w formie decyzji administracyjnej, 6) organizują ewakuację pracowników zakładu w sytuacjach występowania zagrożeń, 7) organizują system powiadamiania kadry kierowniczej i pracowników zakładu na okres zewnętrznego i wewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa, na czas wojny oraz w przypadku wystąpienia działań terrorystycznych. 7. W zakresie organizacyjno-prawnym: 1) wydają akty normatywno - prawne zgodnie z obowiązującym stanem prawnym koordynujące w zakładzie realizację zadań w zakresie obronności i bezpieczeństwa publicznego, 2) zawierają umowy i porozumienia dotyczące realizacji zadań obronnych, w tym umowy wynikające z pełnienia funkcji państwa gospodarza (HNS). 8. W zakresie spraw finansowych: 1) planują środki finansowe niezbędne na pokrycie planowanych zadań obronnych i obrony cywilnej, w tym ochrony ludności, zarządzania i reagowania kryzysowego, 2) prowadzą sprawy wynikające z refundacji wydatków obronnych pokrywanych przez Wojewodę, 3) prowadzą ewidencję wartości gromadzonego przez zakład sprzętu obronnego i wyposażenia obrony cywilnej / w przypadku jego posiadania/. 9. W zakresie ochrony informacji niejawnych: 1) współdziałają z właściwymi jednostkami i komórkami organizacyjnymi służb ochrony państwa i pełnomocnikiem d/s ochrony informacji niejawnych Urzędu Gminy w zakresie realizacji zadań obronnych, 2) przygotowują procedury w przypadku wprowadzenia stanów nadzwyczajnych w zakresie: a) egzekwowania dodatkowych obostrzeń dotyczących ochrony informacji niejawnych, b) zabezpieczenia posiadanego sprzętu łączności, systemów informatycznych oraz urządzeń poligraficznych. II. Przedsięwzięcia i czynności dla poszczególnych instytucji i zakładów. Obok zadań i czynności wspólnych wymienionych w dziale I dyrektorzy i kierownicy podległych jednostek organizacyjnych w dziedzinie obronności państwa w czasie pokoju planują i realizują przedsięwzięcia obronne z uwzględnieniem profilu działania zakładu /prowadzonej działalności zgodnie z przyjętym statutem i regulaminem organizacyjnym/, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzeń i wytycznych organu szczebla samorządowego – Wójta – Szefa Obrony Cywilnej Gminy, w szczególności: a) realizują ustalenia zgodnie z kompetencjami zawartymi w gminnej siatce bezpieczeństwa - dotyczy wszystkich podmiotów /zakładów/, b) zapewniają doradztwo dla Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego i wspierają działania instytucji wiodących w działaniach ratowniczych – dotyczy wszystkich podmiotów /zakładów/, ponadto realizują zadania: KIEROWNIK GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ a) opracowuje planu przygotowań publicznej i niepublicznej służby zdrowia na potrzeby obronne Państwa, b) planuje, koordynuje i realizuje zadań dotyczących przygotowania oraz wykorzystania publicznej i niepublicznej służby zdrowia na potrzeby obronne, w szczególności w zakresie: § działania lecznictwa otwartego, § określenia minimalnych norm i wskaźników zatrudnienia w zakładach opieki zdrowotnej, § postępowania w przypadku wystąpienia zdarzenia radiacyjnego, § zabezpieczenia sanitarno-epidemiologicznego, § prowadzenia ewidencji i sprawozdawczości medycznej w warunkach masowych strat; c) realizuje szkolenia specjalistyczne z personelem medycznym przygotowując go do działań w sytuacjach zagrożenia kryzysowego i wojny, d) współpracuje z jednostkami ochrony zdrowia na terenie gminy w zakresie przygotowań obronnych i gotowości do działań w sytuacjach nadzwyczajnych, e) tworzy warunki organizacyjne funkcjonowania pomocy społecznej w warunkach nadzwyczajnych, f) koordynuje w przygotowanie zastępczych Domów Pomocy Społecznej w razie wystąpienia nadzwyczajnych zagrożeń ludzi i środowiska oraz na czas wprowadzenia stanu klęski żywiołowej, stanu wyjątkowego, a także na okres zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa (kryzysu polityczno-militarnego) i wojny, g) prowadzi bazę danych o szpitalach, ośrodkach zdrowia, transporcie i wolontariacie medycznym, instytucjach i organizacjach zaplanowanych do dostarczenia niezbędnych środków i artykułów dla poszkodowanej ludności na terenie gminy - możliwych do wykorzystania w czasie prowadzenia akcji ratowniczych lub sytuacji kryzysowych, h) typuje obiekty możliwe do wykorzystania doraźnego przez organizacje pomocy społecznej w sytuacjach kryzysowych, koordynuje zaopatrzenie ośrodka pomocy społecznej w żywność, artykuły sanitarne, wodę, odzież, artykuły pierwszej pomocy medycznej, pościeli, itp. jako uzupełnienie zasobów; i) organizuje działalność w dziedzinie opieki i pomocy społecznej w sytuacjach kryzysowych, doraźnego zabezpieczenia pomieszczeń i zaopatrzenia dla poszkodowanej ludności, zabezpieczają wolontariuszy do działalności charytatywnej oraz udzielają doraźnej pomocy w pochówku zmarłych, j) organizuje zbieranie i rozdzielnictwo darów dla najbardziej poszkodowanej ludności podległego terenu. k) opracowuje i aktualizują plany i dokumentacje z zakresu spraw obronnych i obrony cywilnej, l) organizuje szkolenia obronne dla pracowników i uczestniczy w szkoleniach na szczeblu gminy i powiatu, PREZES ZAKŁADU USŁUG KOMUNALNYCH I MECHANIZACJI ROLNICTWA a) opracowuje i aktualizuje plany zapewniające funkcjonowanie publicznych ujęć wody pitnej w warunkach specjalnych oraz przygotowuje ujęcia awaryjne, a także ich ochronę przed skażeniami i zakażeniami. b) wyposażanie urządzenia wodno - kanalizacyjnych w agregaty prądotwórcze w celu zabezpieczenia ich funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny w przypadku braku energii elektrycznej z sieci ogólnodostępnej c) zapewnienie dostaw wody pitnej dla ludności i wyznaczonych zakładów przemysłu spożywczego oraz wody dla urządzeń specjalnych do likwidacji skażeń i do celów przeciwpożarowych, e) przygotowuje transport samochodowy, sprzęt, maszyny i urządzenia będących w dyspozycji zakładu na potrzeby realizacji zadań obronnych, f) opracowują i aktualizują plany i dokumentacje z zakresu spraw obronnych i obrony cywilnej, g) organizują szkolenia obronne dla pracowników i uczestniczy w szkoleniach na szczeblu gminy i powiatu, h) planuje zasady organizacji i funkcjonowania zakładu w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny. DYREKTOR ZESPOŁU SZKÓŁ a) opracowuje plany i inne dokumenty określające formy i zasady funkcjonowania placówek oświatowo - wychowawczych w gminie na wypadek wprowadzenia stanów nadzwyczajnych, b) dokonuje analizy potrzeb kadrowych pod kątem prowadzenia działalności dydaktyczno-wychowawczej przewidzianej do realizacji w okresie zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny, c) sprawuje nadzór nad przygotowaniami obronnymi szkół i innych placówek oświatowych do funkcjonowania w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, d) bilansuje potrzeby w sferze oświaty i wychowania oraz możliwości ich zaspokojenia, wynikające z analizy zagrożeń prognozowanych na obszarze gminy, e) określa zasady funkcjonowania szkół w warunkach kryzysu polityczno-militarnego i wojny, zasady kształcenia i wychowania, a także opieki nad dziećmi i młodzieżą w warunkach wydłużonego czasu pracy rodziców, f) planuje przedsięwzięcia związane z zawieszeniem działalności szkół i innych placówek oświatowo - wychowawczych, g) planuje na wypadek na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych organizację zastępczej sieci szkół, h) dostosowuje plany zajęć edukacyjnych i wychowawczych do potrzeb adekwatnych do zagrożeń, i) realizuje przedsięwzięcia zapewniających przekazanie obiektów na cele obronne oraz przyjęcia obiektów przekazywanych do wykorzystania w systemie oświaty i wychowania, j) planuje zasady organizacji i funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny bibliotek publicznych i ośrodków kulturalno – oświatowych, k) planuje wykorzystanie obiektów sportowych w celu tymczasowego rozmieszczenia i zakwaterowania ludności na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych, l) opracowuje i aktualizują plany i dokumentacje z zakresu spraw obronnych i obrony cywilnej, m) organizuje szkolenia obronne dla pracowników i uczestniczy w szkoleniach na szczeblu gminy i powiatu. KIEROWNIK GMINNEGO OŚRODKA KULTURY SPORTU i REKREACJI a) opracowuje plany i inne dokumenty określające formy i zasady funkcjonowania placówki na wypadek wprowadzenia stanów nadzwyczajnych, b) sprawuje nadzór nad przygotowaniami obronnymi GOKS i R do funkcjonowania w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, c) określa zasady funkcjonowania GOKS i R w warunkach kryzysu polityczno-militarnego i wojny, d) planuje przedsięwzięcia związane z zawieszeniem działalności, e) realizuje przedsięwzięcia zapewniających przekazanie obiektów na cele obronne, f) planuje zasady organizacji i funkcjonowania GOKS i R w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, g) planuje wykorzystanie obiektów sportowych w celu tymczasowego rozmieszczenia i zakwaterowania ewakuowanej ludności na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych, h) opracowuje i aktualizują plany i dokumentacje z zakresu spraw obronnych i obrony cywilnej, i) organizuje szkolenie obronne dla pracowników i uczestniczy w szkoleniach na szczeblu gminy i powiatu. Wójt inż. Stanisław Sadowski
i pracowników Urzędu powierzam Sekretarzowi Gminy którego zobowiązuję do sprawowania kontroli i nadzoru w procesie wykonawstwa nakazanych zadań obronnych, obrony cywilnej, ochrony ludności, zarządzania i reagowania kryzysowego.