ZARZĄDZENIE  NR  34.2016 
 WÓJTA GMINY BARUCHOWO z dnia 30 września 2016 roku w sprawie: ustalenia  zakresu   działania  w   dziedzinie  obronności  państwa w czasie pokoju dla referatów i stanowisk pracy w Urzędzie Gminy oraz dla kierowników podległych jednostek organizacyjnych.           Na podstawie Zarządzenia Nr 65/05 Wojewody Kujawsko- Pomorskiego z dnia 5 kwietnia 2005 roku w sprawie ustalenia ramowego zakresu działania w dziedzinie obronności państwa w czasie pokoju dla organów samorządu terytorialnego, kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich, przedsiębiorców i kierowników innych jednostek organizacyjnych oraz władz organizacji społecznych zarządza się, co następuje:      §  1.1. W związku ze zmianami organizacyjnymi Urzędu ustala się nowe ramowe zakresy działania w dziedzinie obronności państwa w czasie pokoju dla:      1) organu samorządu terytorialnego – referatów i pracowników Urzędu  Gminy w załączniku Nr 1 do zarządzenia;           2) kierowników podległych jednostek organizacyjnych, w załączniku Nr 2 do zarządzenia.            2.  Zakres działania zawiera przedsięwzięcia i czynności w dziedzinie obronności państwa wspólne dla kierowników podległych jednostek organizacyjnych,  kierowników referatów Urzędu Gminy (pracowników Urzędu),  a także zadania wykonywane w ramach przygotowań obronnych państwa w odniesieniu do zadań własnych wykonywanych w danej komórce organizacyjnej na danym stanowisku pracy i stosownie do kompetencji określonych   w obowiązujących ustawach i rozporządzeniach wydanych na ich podstawie.      § 2. Kierownicy podległych jednostek organizacyjnych, kierownicy referatów  i pracownicy Urzędu – zgodnie z właściwością rzeczową, wykonują przedsięwzięcia i czynności w zakresie obronności państwa w czasie pokoju powierzone i zlecone Wójtowi jako organowi  gminy w przedmiocie organizowania i wykonywania zadań w tym zakresie.      §  3. Kierownicy jednostek organizacyjnych, kierownicy referatów i pracownicy Urzędu  w toku realizacji przedsięwzięć i czynności związanych z organizowaniem wykonywania zadań  w zakresie obronności państwa zobowiązani są do uwzględniania zasad, trybu oraz terminów wynikających z obowiązujących przepisów normatywnych i ustalonych przez organy gminy, uprawnione jednocześnie do sprawowania nadzoru i kontroli.       § 4. Opracowanie w zakresie ustalenia zadań dla jednostek organizacyjnych       §   5.   Bezpośredni nadzór i kontrolę wykonywania zadań i czynności w zakresie obronności państwa sprawują:              1) wyznaczony przez Wójta – Sekretarz Gminy;             2) organy upoważnione przez Wojewodę Kujawsko- Pomorskiego;             3) inne upoważnione organy zewnętrzne.       § 6. Koordynację wykonywania zadań wynikających z zakresu działania powierza się sekretarzowi, we współpracy z podinspektorem ds.  kadr i podinspektorem ds. obronnych i straży, których czynię odpowiedzialnymi za aktualizację nałożonych zadań w dziedzinie obronności państwa, ustalonych w trybie ustaw i rozporządzeń wykonawczych i zaistniałych zmian organizacyjnych.      §  7.1. Sekretarz Gminy w terminie do  końca listopada 2016r. spowoduje, że pracownicy i kierownicy podległych jednostek organizacyjnych  zostaną zapoznani z przypisanymi im zadaniami.         2. Fakt powierzenia zadań winien zostać utrwalony w formie pisemnej (aneks do zakresu zadań z potwierdzeniem przyjęcia ich do wiadomości wpięty do akt osobowych) za co odpowiedzialną czynię podinspektora ds. kadr.       § 8. Traci moc Zarządzenie Nr 10.05 Wójta Gminy Baruchowo z dnia 14 września  2005 roku w sprawie zakresów działania referatów oraz samodzielnych stanowisk pracy w dziedzinie obronności państwa w czasie pokoju.           §   9.   Nadzór nad realizacją zarządzenia powierzam Sekretarzowi Gminy.        §  10.  Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania. Załącznik Nr 2 do Zarządzenia Wójta Gminy Baruchowo Nr 34.2015 ZAKRES  DZIAŁANIA W DZIEDZINIE OBRONNOŚCI PAŃSTWA W CZASIE POKOJU  DLA PODLEGŁYCH JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH I. Przedsięwzięcia wspólne  Kierownicy podległych jednostek organizacyjnych wykonują przedsięwzięcia i czynności  w dziedzinie obronności państwa w czasie pokoju w zakresie ustalonym przez Wójta w ramach powszechnego obowiązku obrony, a w szczególności:  1.   W zakresie współdziałania:  1) współdziałają z organami administracji publicznej oraz kierownikami innych jednostek organizacyjnych w procesie realizacji zadań obronnych mających na celu zapewnienie optymalnych warunków do ich realizacji i obejmującymi:      a) wymianę doświadczeń i informacji dotyczących planowania i realizacji zadań obronnych,     b) uzgadnianie działań dotyczących planowania i realizacji zadań obronnych realizowanych         na tym samym szczeblu decyzyjnym,     c) inicjowanie i podejmowanie współpracy o charakterze regionalnym,     d) integrowanie wysiłków i współpracy w zakresie wykorzystania bazy materiałowej,         usługowej i szkoleniowej. 2) współuczestniczą w realizacji zadań dotyczących:      a) zabezpieczenia potrzeb sił zbrojnych,      b) wsparcia państwa gospodarza HNS /Host Nation Support/ udzielanego siłom          sojuszniczym – stacjonującym lub przemieszczającym się na obszarze województwa          /gminy/ w czasie pokoju, zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny,      c) zabezpieczenie sił i środków niezbędnych do zapewnienia procesu koordynacji           i kierowania działaniami o charakterze obronnym w warunkach wprowadzenia na terenie           województwa jednego z ustawowych stanów nadzwyczajnych. 2.            W zakresie spraw ogólnoobronnych:         1) opracowują i utrzymują w stałej aktualności plany i dokumenty mające wpływ na realizację zadań obronnych w czasie pokoju, podczas osiągania wyższych stanów gotowości obronnej państwa i w czasie wojny.          2) realizują nałożone zadania w zakresie:   a) planowania operacyjnego, obejmujące przedsięwzięcia planistyczne, dotyczące       w szczególności funkcjonowania zakładu, szkoły w warunkach zewnętrznego        zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,             b) szkolenia obronnego kadry kierowniczej i pracowników.         3) podejmują czynności związane z nadzorem i kontrolą terminowego i prawidłowego   wykonywania zadań obronnych,        4) opracowują analizy i sprawozdania z wykonania zadań w zakresie obronności na zasadach i trybie ustalonym w Wytycznych Wójta Gminy Baruchowo w sprawie planowania, organizacji i realizacji zadań obronnych, ochrony ludności oraz z zakresu zarządzania i reagowania kryzysowego i w kalendarzowych planach /obronnych, ochrony ludności, zarządzania  i reagowania kryzysowego / na dany rok kalendarzowy,                5) wykonują inne zadania obronne wynikające z otrzymywanych decyzji, zarządzeń oraz wytycznych ustalonych przez Wojewodę Kujawsko-Pomorskiego, Wójta – Szefa Obrony Cywilnej Gminy oraz Dyrektorów Wydziałów Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy. 3.      W zakresie zagadnień gospodarczo-obronnych:       1) współuczestniczą w opracowaniu “Wojewódzkiego Programu Mobilizacji Gospodarki” oraz “Wojewódzkiego Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych”,       2) planują przedsięwzięcia w zakresie ochrony załóg zakładów i ludności przed skutkami  oddziaływania czynników rażenia,       3) organizują i tworzą systemy ostrzegania i powiadamiania o zagrożeniach oraz usuwania ich skutków,      4)  realizują zadania dotyczące w szczególności:  a) zaspokajania potrzeb sił zbrojnych i innych jednostek nadrzędnych realizujących zadania w zakresie obronności,  b) przedsięwzięć wynikających z obowiązków państwa gospodarza związanych z udzielaniem wsparcia przebywającym na obszarze województwa /gminy /  wojskom sojuszniczym. 4.   W zakresie ochrony ludności: 1)      współdziałają z organami administracji publicznej i organem administracji samorządowej, kierownikami innych jednostek organizacyjnych przy opracowywaniu  i aktualizowaniu planów obrony cywilnej oraz innych dokumentów dotyczących przygotowania i działania Obrony Cywilnej,       2) opracowują i utrzymują w stałej aktualności:            a) specjalistyczne plany zapewniające realizacje zadań zawartych w planie obrony      cywilnej  zakładu,    b) plan ewakuacji załóg, stosownie do przyjętych zagrożeń,    c) plany przygotowania budowli ochronnych dla załóg i ludności /ukryć/, współdziałają  w wykonywaniu zadań obronnych i Obrony Cywilnej z innymi jednostkami w przypadkach nakazanych do wydzielenia sił i środków celem organizacji formacji OC oraz innych zadań określonych odrębnymi przepisami, 3)      prowadzą działalność popularyzacyjną w zakresie obrony cywilnej wśród  pracowników  i uczniów,  4)      przygotowują i zapewniają:   a) możliwości ukrycia załóg zakładów pracy,                b) przygotowują plany związane z zapewnieniem dostaw wody pitnej dla załóg                    zakładów pracy oraz wody dla urządzeń specjalnych do likwidacji skażeń, celów                    przeciwpożarowych oraz dla całej ludności gminy,                c) organizują i nadzorują szkolenia i ćwiczenia z zakresu obrony cywilnej                     i powszechnej samoobrony,               d) realizują pozostałe przedsięwzięcia, czynności i zadania w zakresie obrony cywilnej,                    ochrony ludności, zarządzania i reagowania kryzysowego ustalone przez Szefa                    Obrony Cywilnej  Gminy. 5.  W zakresie polityki informacyjnej: 1)         ustalają priorytety w zakresie przekazywania informacji i decyzji dla załóg zakładów, 2)       gromadzą, analizują i przechowują informacje dotyczące obronności, 3)     współpracują z organem samorządu lokalnego w zakresie organizacji informowania, ostrzegania i powiadamiania o zdarzeniach, a także podjętych decyzjach dotyczących spraw obronnych. 6.            W zakresie polityki kadrowej, funkcjonowania i organizowania pracy zakładów: 1)      prowadzą odpowiednią politykę kadrową w zakresie obsady stanowisk lub powierzenia /przypisania/ konkretnej osobie realizację zadań obronnych zakładu, zapewniających przygotowanie oraz sprawne funkcjonowanie systemu kierowania,    2)      planują i zapewniają na okres zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa  i wojny odpowiednią obsadę kadrową zakładu z podległych pracowników w celu prawidłowej realizacji nakazanych zadań obronnych, 3)      zawiadamiają wojskowych komendantów uzupełnień o pracownikach podlegających obowiązkowi czynnej służby wojskowej, którzy: a) posiadają nadany: przydział mobilizacyjny, pracowniczy przydział mobilizacyjny lub  przydział organizacyjno-mobilizacyjny,    b) zostali przeznaczeni do wykonywania świadczeń na rzecz obrony, których   świadczeniobiorcą są Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej,    c) są poborowymi i dotychczas nie stawali do poboru, jeżeli w danym roku kalendarzowym kończą co najmniej dwadzieścia cztery lat życia, 4)      prowadzą sprawy związane z reklamowaniem żołnierzy rezerwy od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny, 5)      realizują świadczenia osobiste i rzeczowe na rzecz obrony kraju nałożone na zakład  w formie decyzji administracyjnej, 6)      organizują ewakuację pracowników zakładu w sytuacjach występowania zagrożeń, 7)       organizują system powiadamiania kadry kierowniczej i pracowników zakładu na okres zewnętrznego i wewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa, na czas wojny oraz w przypadku wystąpienia działań terrorystycznych. 7.      W zakresie organizacyjno-prawnym: 1)      wydają akty normatywno - prawne zgodnie z obowiązującym stanem prawnym koordynujące w zakładzie realizację zadań w zakresie obronności i bezpieczeństwa publicznego, 2)      zawierają umowy i porozumienia dotyczące realizacji zadań obronnych, w tym umowy wynikające z pełnienia funkcji państwa gospodarza (HNS). 8.      W zakresie spraw finansowych: 1)      planują środki finansowe niezbędne na pokrycie planowanych zadań obronnych i obrony cywilnej, w tym ochrony ludności, zarządzania i reagowania kryzysowego, 2)      prowadzą sprawy wynikające z refundacji wydatków obronnych pokrywanych przez Wojewodę, 3)      prowadzą ewidencję wartości gromadzonego przez zakład sprzętu obronnego i wyposażenia obrony cywilnej / w przypadku jego posiadania/.  9.   W zakresie ochrony informacji niejawnych: 1)      współdziałają z właściwymi jednostkami i komórkami organizacyjnymi służb ochrony państwa i pełnomocnikiem d/s ochrony informacji niejawnych Urzędu  Gminy w zakresie realizacji zadań obronnych, 2)      przygotowują procedury w przypadku wprowadzenia stanów nadzwyczajnych         w zakresie: a) egzekwowania dodatkowych obostrzeń dotyczących ochrony informacji niejawnych, b) zabezpieczenia posiadanego sprzętu łączności, systemów informatycznych oraz urządzeń poligraficznych. II. Przedsięwzięcia i czynności dla poszczególnych instytucji i  zakładów. Obok zadań i czynności wspólnych wymienionych w dziale I dyrektorzy i kierownicy podległych jednostek organizacyjnych w dziedzinie obronności państwa w czasie pokoju planują i realizują przedsięwzięcia obronne z uwzględnieniem profilu działania zakładu /prowadzonej działalności zgodnie z przyjętym statutem i regulaminem organizacyjnym/, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzeń i wytycznych organu szczebla samorządowego – Wójta – Szefa Obrony Cywilnej Gminy, w szczególności: a) realizują ustalenia zgodnie z kompetencjami zawartymi w gminnej siatce bezpieczeństwa -  dotyczy wszystkich podmiotów /zakładów/, b) zapewniają doradztwo dla Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego i wspierają działania instytucji wiodących w działaniach ratowniczych – dotyczy wszystkich podmiotów /zakładów/,   ponadto realizują zadania: KIEROWNIK  GMINNEGO  OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ  a)     opracowuje planu przygotowań publicznej i niepublicznej służby zdrowia na potrzeby obronne Państwa, b)    planuje, koordynuje i realizuje zadań dotyczących przygotowania oraz wykorzystania publicznej i niepublicznej służby zdrowia na potrzeby obronne, w szczególności w zakresie: §  działania lecznictwa otwartego, §  określenia minimalnych norm i wskaźników zatrudnienia w zakładach opieki zdrowotnej, §  postępowania w przypadku wystąpienia zdarzenia radiacyjnego, §  zabezpieczenia sanitarno-epidemiologicznego, §  prowadzenia ewidencji i sprawozdawczości medycznej w warunkach masowych strat; c)    realizuje  szkolenia specjalistyczne z personelem medycznym przygotowując go do działań w sytuacjach zagrożenia kryzysowego i wojny, d)    współpracuje z jednostkami ochrony zdrowia na terenie gminy w zakresie przygotowań obronnych  i gotowości do działań w sytuacjach nadzwyczajnych, e) tworzy warunki organizacyjne funkcjonowania pomocy społecznej w warunkach nadzwyczajnych, f) koordynuje w przygotowanie  zastępczych Domów Pomocy Społecznej  w razie wystąpienia nadzwyczajnych zagrożeń ludzi  i środowiska oraz na czas wprowadzenia stanu klęski żywiołowej, stanu wyjątkowego, a także na okres zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa (kryzysu polityczno-militarnego) i wojny, g) prowadzi bazę danych o szpitalach, ośrodkach zdrowia, transporcie i wolontariacie medycznym, instytucjach i organizacjach zaplanowanych do dostarczenia niezbędnych środków i artykułów dla poszkodowanej ludności na terenie gminy - możliwych do wykorzystania w czasie prowadzenia akcji ratowniczych lub sytuacji kryzysowych, h) typuje  obiekty możliwe  do wykorzystania doraźnego przez organizacje pomocy     społecznej w  sytuacjach  kryzysowych, koordynuje zaopatrzenie ośrodka pomocy społecznej w żywność, artykuły sanitarne, wodę, odzież, artykuły pierwszej pomocy medycznej, pościeli, itp. jako uzupełnienie zasobów; i) organizuje działalność w dziedzinie opieki i pomocy społecznej w sytuacjach kryzysowych, doraźnego zabezpieczenia pomieszczeń i zaopatrzenia dla poszkodowanej ludności, zabezpieczają wolontariuszy do działalności charytatywnej oraz udzielają doraźnej pomocy w pochówku zmarłych, j) organizuje zbieranie i rozdzielnictwo darów dla najbardziej poszkodowanej ludności podległego terenu. k) opracowuje i aktualizują plany i dokumentacje z zakresu spraw obronnych i obrony cywilnej, l) organizuje szkolenia obronne dla pracowników i uczestniczy w szkoleniach na szczeblu gminy i powiatu, PREZES  ZAKŁADU  USŁUG  KOMUNALNYCH  I  MECHANIZACJI  ROLNICTWA                                        a) opracowuje i aktualizuje plany zapewniające funkcjonowanie publicznych ujęć wody pitnej w warunkach specjalnych oraz przygotowuje ujęcia awaryjne,  a także ich ochronę przed skażeniami i zakażeniami. b) wyposażanie urządzenia wodno - kanalizacyjnych w agregaty prądotwórcze w  celu zabezpieczenia ich funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny w przypadku braku energii elektrycznej z sieci ogólnodostępnej c) zapewnienie dostaw wody pitnej dla ludności i wyznaczonych zakładów przemysłu spożywczego oraz wody dla urządzeń specjalnych do likwidacji skażeń i do celów przeciwpożarowych, e) przygotowuje transport samochodowy, sprzęt, maszyny i urządzenia będących  w dyspozycji zakładu na potrzeby realizacji zadań obronnych,    f) opracowują i aktualizują plany i dokumentacje z zakresu spraw obronnych i obrony    cywilnej,    g) organizują szkolenia obronne dla pracowników i uczestniczy w szkoleniach na szczeblu            gminy i powiatu,     h) planuje zasady organizacji i funkcjonowania  zakładu w warunkach zewnętrznego           zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny. DYREKTOR ZESPOŁU SZKÓŁ  a)  opracowuje plany i inne dokumenty określające formy i zasady  funkcjonowania  placówek  oświatowo - wychowawczych w gminie na wypadek wprowadzenia stanów nadzwyczajnych, b) dokonuje analizy potrzeb kadrowych pod kątem prowadzenia działalności dydaktyczno-wychowawczej przewidzianej do realizacji w okresie zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny, c) sprawuje nadzór nad przygotowaniami obronnymi szkół i innych placówek oświatowych do funkcjonowania w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa    i w czasie wojny, d)   bilansuje potrzeby w sferze oświaty i wychowania oraz możliwości ich  zaspokojenia, wynikające z analizy zagrożeń prognozowanych na obszarze gminy,        e) określa zasady funkcjonowania  szkół   w warunkach kryzysu polityczno-militarnego i wojny, zasady kształcenia i wychowania, a także opieki nad dziećmi i młodzieżą w warunkach wydłużonego czasu pracy rodziców,           f) planuje przedsięwzięcia związane z zawieszeniem działalności szkół i innych            placówek oświatowo - wychowawczych,      g) planuje  na wypadek na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych  organizację zastępczej sieci szkół, h) dostosowuje plany zajęć edukacyjnych i wychowawczych do potrzeb adekwatnych do zagrożeń, i) realizuje  przedsięwzięcia  zapewniających przekazanie obiektów na cele obronne     oraz przyjęcia obiektów przekazywanych do wykorzystania w systemie oświaty i wychowania, j) planuje zasady organizacji i funkcjonowania  w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny bibliotek publicznych i ośrodków kulturalno – oświatowych, k) planuje  wykorzystanie obiektów sportowych w celu tymczasowego rozmieszczenia   i zakwaterowania ludności na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych, l) opracowuje i aktualizują plany i dokumentacje z zakresu spraw obronnych i obrony cywilnej, m)  organizuje szkolenia obronne dla pracowników i uczestniczy w szkoleniach na szczeblu gminy i powiatu. KIEROWNIK  GMINNEGO OŚRODKA KULTURY SPORTU i REKREACJI a) opracowuje plany i inne dokumenty określające formy i zasady  funkcjonowania  placówki  na wypadek wprowadzenia stanów nadzwyczajnych, b) sprawuje nadzór nad przygotowaniami obronnymi GOKS i R do funkcjonowania   w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, c) określa zasady funkcjonowania GOKS i R  w warunkach kryzysu polityczno-militarnego i wojny,  d)  planuje  przedsięwzięcia związane z zawieszeniem działalności, e)  realizuje  przedsięwzięcia  zapewniających przekazanie obiektów na cele obronne, f)  planuje zasady organizacji i funkcjonowania GOKS i R w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, g) planuje wykorzystanie obiektów sportowych w celu tymczasowego rozmieszczenia   i zakwaterowania ewakuowanej  ludności na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych, h) opracowuje i aktualizują plany i dokumentacje z zakresu spraw obronnych i obrony cywilnej, i) organizuje szkolenie obronne dla pracowników i uczestniczy w szkoleniach na szczeblu gminy i powiatu. Wójt                                                                                                           inż. Stanisław Sadowski
i pracowników Urzędu powierzam Sekretarzowi Gminy którego zobowiązuję do sprawowania kontroli i nadzoru w procesie wykonawstwa nakazanych zadań obronnych, obrony cywilnej, ochrony ludności, zarządzania i reagowania kryzysowego.